Żyjemy w czasach gdzie wszystko dzieje się już, teraz, a co najwyżej „zaraz”. Z szybkim tempem życia wiążą się również postępujące nowe technologie, a także szeroko rozumiane innowacje. Dzisiaj, świat wymaga dynamicznych zmian i elastyczności szczególnie od osób, które na swoich zawodowych stanowiskach mają za zadanie zarządzać innymi. Jaki jest więc typ idealnego lidera 2019 roku, czym różni się od managera ubiegłego roku?
1. Sekret adaptacji!
Każdy pracownik wnosi do biura swój własny, indywidualny, naturalny styl pracy, co wiąże się też z tym, że każdego z nas inspiruje oraz motywuje co innego. Stąd nie istnieje idealny styl zarządzania. Adaptacja to zdolność dostosowywania się, przystosowania do sytuacji, osób. Należy podkreślić, że różne style zarządzania tak jak i różnorodne style pracy mają własny zestaw mocnych stron i wad, a żaden styl pracy nie jest zasadniczo lepszy lub gorszy niż jakikolwiek inny.
Cotygodniowe spotkanie indywidualne z każdym podwładnym w linii prostej jest absolutną koniecznością. Jeśli nie możesz poświęcić każdemu z Twoich bezpośrednich pracowników 30 minut swojego czasu w każdym tygodniu, to albo masz zbyt wiele osób, które zgłaszają się do ciebie (i musisz dodać więcej hierarchii), albo nie objąłeś w pełni roli menedżera. W czasie takiego krótkiego spotkania należy zwrócić uwagę na trzy aspekty:
- aktualizacja spraw nad którymi pracowano w minionym czasie i tego, czego pracownik potrzebuje od ciebie, by pomóc mu odnieść sukces.
- Twoje ewentualne wskazówki i aktualizacja wszystkich informacji, które są istotne, aby dobrze wykonać pracę.
- Szybka burza mózgów na temat przyszłych celów, pomysłów i rozwoju.
Często spotkania „one-on-one” są pierwszymi spotkaniami, które odwołuje się, w większości, z braku czasu. Co jest dużym błędem. To właśnie ten czas jest kluczowym elementem budowania relacji z każdym z pracowników, która opiera się na zaufaniu. To jedna z najważniejszych rzeczy, którą możesz zrobić, aby osiągnąć sukces.
5. Słuchaj aktywnie.
Najważniejszym elementem spotkań z członkami Twojego zespołu nie powinno być to co Ty masz do powiedzenia ale to co mają do powiedzenia Twoi pracownicy. Usłyszysz dobre i złe informacje – pamiętaj, że są one wypowiedziane w jakimś celu. Ważne jest, abyś słyszał swoich pracowników i zawsze zakładał, że przychodzą do ciebie z pozytywnym zamiarem – narzekają na problemy, ponieważ chcą twojej pomocy w ich rozwiązaniu.
Lider 2019 roku to osoba, która sukces członków swojego zespołu stawia na pierwszym miejscu. Oznacza to, że jest on Twoim priorytetem. Moment, w którym zaczynasz zbaczać z tej ścieżki, to minuta, w której wędrujesz na terytorium „złego szefa”.