Oferta szkoleń biznesowych dostępnych na rynku jest bardzo bogata i różnorodna. Wielu z nas nie wie jakie szkolenie wybrać, a przede wszystkim, które z nich zapewni oczekiwany efekt. Zdaje się, iż odpowiedź na to pytanie zaczyna się na literę G i odnosi się do grywalizacji! Grywalizacja w szkoleniach, to nic innego jak wykorzystanie gier w szkoleniach biznesowych. Każdy z nas pamięta ile emocji i doświadczeń w zarządzaniu finansami gwarantował znany wszystkim monopol.
Wykorzystanie gier podczas szkoleń zapewnia, uzyskanie efektu FLOW, czyli uskrzydlenia i zaangażowania. Jest to moment, w którym następuje rozwój, ponieważ uczestnik doświadcza na samym sobie, biorąc aktywny udział w ćwiczeniu.
W szkoleniach biznesowych, grywalizacja może spełniać różnorodne funkcje: podnosić zaangażowanie, niwelować nudę, mobilizować do podjęcia działań i zmian, podnosić atrakcyjność szkolenia, integrować, badać i modelować zachowania, a także kształtować współpracę zespołową. Gry szkoleniowe wpływają na zaangażowanie i aktywny udział, dzięki czemu uczenie się i poznawanie siebie jest o wiele bardziej prostsze.
Gry szkoleniowe wymuszają na uczestnikach to, by byli oni aktywni, zamiast pozostawać biernymi obserwatorami. Grywalizacja może być używana także jako icebreaker, czyli łamacz lodów wykorzystywany w celu otworzenia się uczestników szkolenia lub jako energizer, ćwiczenie które na przykład po przerwie obiadowej pobudzi uczestników niczym poranna kawa.
Mówiąc o grywalizacji, nie możemy pominąć aspektu rywalizacji. Projektując czy wybierając grę szkoleniową należy pamiętać, że rywalizacja nie jest jej głównym celem. Ostatecznie gamifikacja jest narzędziem, które pomaga motywować uczestników w procesie rozwoju i często ułatwia przekazanie materiału. „Gamifikacja polega na uczeniu się” – mówi Marcus Warn, dyrektor ds. Globalnego uczenia się i rozwoju w Spotify. Jeśli nagroda w grywalizacji szkoleniowej jest zbyt duża lub wynik jest zbyt ważny (np. kwoty pieniężne), wówczas uczestnicy skupiają się wyłącznie na wygrywaniu, a nie na uczeniu się. Stąd nie należy akcentować wygranej, a pokazywać cel, wskazywać do czego uczestnicy gry dążą.
Występują dwa główne typy gier szkoleniowych: częściowe symulacje odzwierciedlające rzeczywistość biznesową oraz gry przenoszące uczestników w abstrakcyjne otoczenie. Pierwszy typ pozwala na przećwiczenie kompetencji biznesowych w sytuacjach zbliżonych do realnych wyzwań z życia zawodowego. Drugi typ powoduje, że gracze wyłączają kontrolę, dzięki czemu mogą doświadczyć zamodelowanych sytuacji i zrozumieć w jaki sposób zachowują się w obliczu różnych zjawisk, np. zmiany organizacyjnej. Użycie gier szkoleniowych popularne jest w szkoleniach z umiejętności miękkich, komunikacyjnych, obsługi klienta, budowania zespołu i przede wszystkim zarządzania.
Koncepcja grywalizacji w szkoleniu korporacyjnym istnieje już od jakiegoś czasu. Wiele firm stosuje ten pomysł, aby skorzystać z wielu korzyści, jakie ma ona do zaoferowania. Od momentu wprowadzenia, grywalizacja w szkoleniach korporacyjnych zyskała na popularności. Dziś jest już prawie zwyczajową praktyką trenerską. Udowodniono również, że grywalizacja w szkoleniu korporacyjnym zapewnia lepsze wskaźniki wykonania zadań i większe szanse na praktyczne wykorzystanie oraz zastosowanie nauki w codziennej pracy.