Wiele osób zajmujących się sprzedażą bardzo nie lubi tego robić. W moim przypadku jest dokładnie odwrotnie. Każdy sukces ma zupełnie inny smak, a dojście do niego wymaga za każdym razem innych rozwiązań i kroków. Czasami udaje mi się zamknąć sprzedaż na jednym, czy dwóch spotkaniach, a czasami po kilkunastu miesiącach prób i ogromnego wysiłku zajmuję spektakularne drugie miejsce. Porażki demotywują, ale z drugiej strony, czy porażka jest rzeczywiście porażką ? Ja staram się nie myśleć, że przegrałem z konkurentami. Zamiast tego szukam tych miejsc, w których mogłem coś zrobić lepiej.
Z jednym z naszych klientów współpracujemy od trzech lat. Ale zanim do tego doszło próbowałem sprzedać nasze produkty i usługi kilkanaście razy i za każdym razem wybór padał na inna firmę. Po pierwsze czasami trzeba trafić na odpowiedni czas, po drugie jeśli jedna strategia sprzedaży się nie sprawdziła warto pomyśleć o innej.
Dlaczego ludzie nie lubią sprzedawać ? Otóż popełniają błąd myśląc o sprzedaży, jako aktywności która jest zupełnie oddzielona od reszty pracy, jaką lubią robić. Osoby takie nie rozumieją, że sprzedaż jest pasją, która ma jakiś cel. A tym celem jest wszystko, co jest jej następstwem, czyli możliwość realizacji tych zadań/projektów, które robią z pasją i pełnym zaangażowaniem.
Pasja, to robienie czegoś co jest dla Ciebie interesujące, co jest wyzwaniem, coś z czym się identyfikujesz i co Cię ekscytuje. Nie ma ona nic wspólnego z innymi ludźmi. A jednak, jeśli chcesz zachęcić kogoś do wspólnej realizacji czegoś, co jest Twoją pasją, zawsze i bez wyjątku pokazujesz tej osobie cel, powód dla którego chcesz i lubisz to robić.
I właśnie tutaj, bez względu na to, czy to zauważyłeś, czy nie, prowadzisz sprzedaż. Dlaczego ? Ponieważ osoba, którą chcesz przekonać do współpracy musi podjąć decyzję o zainwestowania swojego czasu i/lub pieniędzy, w coś co Cię ekscytuje i interesuje. W Twoją pasję.
Jeśli na przykład masz pomysł na jakiś produkt i jesteś zafascynowany mówiąc o tym, a jednocześnie ekscytuje Cię myśl o zrealizowaniu tego pomysłu, to właśnie jest Twoja pasja. Kiedy z kolei mówisz komuś o swoim pomyśle, pokazujesz mu prototyp produktu, albo prosisz o zainwestowanie w pomysł, to pokazujesz cel swojej pasji.
Osoby, które odniosły sukces, nigdy nie traktują sprzedaży jako zupełnie oddzielona od reszty zadań aktywność. Niezależnie od tego, czy ich pasją jest chęć wprowadzenia nowych rozwiązań na rynek, czy pomoc innym firmom lub ludziom w rozwiązywaniu problemów biznesowych lub osobistych, to właśnie ta pasja ?sprzedaje?.
Oczywiście nie chodzi o to, żeby powiedzieć tutaj, że umiejętności sprzedaży nie istnieją lub ich wartość jest znikoma. One oczywiście są niezbędne, jednak są raczej metodą do pokazania Twojej pasji w sposób bardziej jasny i czytelny dla drugiej strony.
A więc? Czy można polubić sprzedaż ? Oczywiście. Zapomnij o sprzedaży, nie używaj nawet tego słowa. Pomyśl, co jest Twoją pasją, co Cię ekscytuje oraz z czym się identyfikujesz, a następnie nadaj tej pasji jakiś cel i zachęć innych ludzi do tego, żeby stali się jej częścią. Czy można tego nie lubić ?