Rzeczywistość, którą zafundował nam koronawirus jednoznacznie pokazuje, że praca zdalna jest możliwa i przynosi wiele oszczędności, zarówno związanych z czasem jak i z finansami. Pół roku pracy w trybie home office pozwoliło na przeprowadzenie szeregu badań socjologicznych. Okazuje się, że praca zdalna do gustu przypadła większości pracownikom, bowiem oszczędność czasu związana z dojazdami i możliwość większej swobody oraz pracy w piżamie jest dla nich kusząca. Natomiast mniej zadowoleni są managerowie, dla których zarządzanie wirtualnymi zespołami nie jest łatwą sprawą. Próby kontroli pracowników za pomocą systemów kontroli ruchów myszy nie do końca zdają egzamin, a dzwonienie co godzinę nie świadczy o profesjonalizmie. Jakie są zatem potrzebne umiejętności liderskie do zarządzania na odległość?
Przed managerami stoi nie lada wyzwanie, zarządzanie zasobami ludzkimi bez możliwości kontaktu bezpośredniego, na którym wcześniej wszystko bazowało wymaga zmian. Wcześniej wiele mówiło się o komunikacji, organizacji zebrań, motywatorach pozapłacowych i o niewerbalnej mowie ciała. Dzisiaj można powiedzieć, ze zaczynamy trochę od nowa, ale nie do końca! Bowiem wiele elementów niezbędnych w zarządzaniu można przenieść do świata wirtualnego. Trzeba zacząć od zmiany nastawienia, przejść na myślenie zadaniowe. Dla lidera, kierującego pracą zdalną najważniejsze powinny być zrealizowane cele, a nie to ile czasu trwała ich realizacji, czy może całe 8 godzin czy też z przerwami na sprzątanie, pogawędkę z kolegą i robienie obiadu. Szanse na zmonitorowanie tego są bardzo niskie, więc jeśli nie mamy na to wpływu to nie należy się na tym skupiać. Po prostu zaakceptuj nową rzeczywistość i skup się na tym, czy pracownik wykonuje zadania i powierzone mu obowiązki w sposób satysfakcjonujący.
Kolejny krok to zbudowanie komunikacji na nowo. Znajdź komunikator taki jak Zoom, Skype czy platforma dedykowana pracy zespołowej Microsoft Teams na którym będziesz kontaktował się z członkami zespołu codziennie o wyznaczonej, najlepiej stałej porze. W czasie tego spotkania omówcie wyniki pracy, co udało się zrealizować a także określcie plan pracy w perspektywie długo i krótkoterminowej. Dbaj o to żeby spotkania były powtarzalne i miały określony przebieg. Takie narzędzia pozwalają na przesyłanie materiałów, gromadzenie notatek itd, co pozwala na angażowanie wszystkich uczestników.
Nie zapominaj o tym, iż mimo że dzielą was kilometry, a nie jak dawniej centymetry to nadal jesteście zespołem. Czynnik socjalny pracy jest niezastąpiony. Możesz spróbować organizować wspólne lunche pod czas których poruszane będą tematy nie związane z pracą.
Poza komunikowaniem się za pośrednictwem kamer narzędzia dostępne na rynku takie jak Microsoft Teams czy Google umożliwiają jednoczesną edycję dokumentów on-line czy też definiowanie celów określonych w czasie. Praca zdalna jest szczególnym wyzwaniem dla osób, które jako podstawę swojego zarządzania uważały kontrolę pracownika, teraz muszą zmienić swój tryb pracy na zarządzanie oparte na celach krótko i długoterminowych. Oczywiście i na to jest rozwiązanie w postaci raportowania przez pracownika czynności które wykonywał danego dnia, ale czy o to chodzi?
Dawniej, traktowana jako dodatkowy benefit praca zdalna, dzisiaj jest koniecznością zastępującą styl pracy biurowej. To nowa rzeczywistość kontaktu on-line, posiada ona wiele plusów ale wymaga również adaptacji do nowych warunków.