„Jako lider nigdy nie będziesz zadowolony z teraźniejszości, ponieważ w swojej głowie widzisz lepszą przyszłość, i rozdźwięk między tym ?co jest?, a tym ?co mogłoby być? trawi cię, denerwuje i popycha naprzód. To właśnie jest przywództwo.”
– Marcus Buckingham –
Pozytywne tworzenie zmian w organizacji poprzez odpowiednie oddziaływanie na zespół pracowników, jest jednym z najważniejszych zadań współczesnego lidera. Jednak, aby lider był świadomy potrzeby zmian, sam musi być przekonany do zmiany. Jeśli ten warunek jest spełniony, odpowiednio nastawieni i przygotowani ludzie będą z nim współpracować w procesie transformacji.
Wprowadzanie zmian w organizacji to zwykle trudny i długotrwały proces, ponieważ wpływa na naruszenie strefy komfortu pracowników funkcjonujących przez dłuższy czas w stałych, znanych im granicach.
Czynniki powodujące opór przeciw zmianie:
- Zakłócenie ?starego? porządku i nawyków
- Lęk przed czymś nowym i nieznanym
- Lęk przed porażką
- Zadowolenie z obecnego stanu rzeczy
- Postrzeganie zmiany, jako procesu wymagającego ogromnego wysiłku
- Emocjonalne podejście do sytuacji obecnej, dobrze znanej
- Brak wspólnego stanowiska przywódcy i zespołu
- Brak współpracy ludzi w organizacji
- Niechęć do zmian
Warunki, które powinny być spełnione, aby proces transformacji był przeprowadzony z sukcesem:
- Osobiste zaangażowanie lidera, wiara w sens zmiany
- Współpraca przywódców i zespołów pracowniczych
- Praca nad zmianą postaw ludzi opornych zmianie
- Stopniowe informowanie ludzi o potrzebie zmiany
- Skuteczne wdrażanie zmian, danie pracownikom możliwości pełnego uczestniczenia w procesie transformacji, tak, aby mieli poczucie wpływu
„Jedyną stałą rzeczą w organizacji jest zmiana.”
– Peter Drucker –
Nowoczesna firma jest w ciągłym procesie zmian. Warunki rynkowe wymuszają wprowadzanie wciąż nowych produktów, usług, rozwiązań, aby utrzymać się i przebić ofertę konkurencji. Rola przywódcy w tym procesie jest kluczowa. To od lidera zależy, czy zespół ludzi ulegnie wizji zmian. Wizja ta musi nieść ze sobą gwarancję sukcesu, zapewnienie, że proces transformacji przyniesie korzyści firmie, a co za tym idzie, również pracującym w niej ludziom. Odpowiednio przygotowani i zmotywowani pracownicy, biorą czynny udział w zmianie i są zaangażowani w życie organizacji.