Dlaczego wiele organizacji radzi sobie lepiej niż inne, a wiele firm próbujących wdrożyć zmiany ponosi porażkę? A możne przyczyn tego stanu rzeczy, należy doszukiwać się w niewłaściwym przywództwie?
Obecnie w organizacjach widać zróżnicowane rodzaje i style przywództwa. Wielu menadżerów stosuje wciąż jeszcze dyrektywny, nieustająco kontrolujący styl zarządzania (popularny w poprzednich dekadach), przez co z trudem lub wcale nie dostosowują się do nowej rzeczywistości biznesowej. Dla kontrastu są i tacy, którzy zarządzają wyłącznie w oparciu o relacje, a w konsekwencji ich styl zarządzania doprowadza do paraliżu decyzyjnego w organizacji.
Czym zatem jest właściwe przywództwo? Co zatem powinien robić skuteczny lider? Odpowiedź na to pytanie nie jest wbrew pozorom prosta.
Analizując życiorysy różnych przywódców, którzy osiągnęli sukces, takich jak: J. Welch (twórca potęgi GE), L. Gerstner (w latach 90. uratował przed podziałem IBM), A. Mulcahy (uratowała przed bankructwem Xerox), C. Fiorina (była szefowa HP), można stwierdzić, że posiadają umiejętności w kilku obszarach:
1. Uczenie się od lepszych.
To, że jesteś szefem, nie oznacza, że wszystko wiesz. Niezwykle ważna jest dla lidera umiejętność ciągłego uczenia się, a także korzystania z potencjału współpracowników. Przeanalizuj siebie i zadaj sobie pytanie, jakie są twoje słabe strony i znajdź ludzi, którzy ci w słabszych obszarach zwyczajnie pomogą.
2. Usprawnianie pracy zespołu. Dbanie o rozwój pracowników.
Lider jest jak ogrodnik, który być może musi czasami wyrwać trochę chwastów, ale przez większość czasu, zanim zbierze plony ? sieje, nawozi, podlewa. W tym celu:
- Wprowadź standardy i jasne sposoby oceny pracy swoich pracowników.
- Szkol i rozwijaj ich.
- Udzielaj konstruktywnego feedbacku.
- Spraw, aby odpowiedni ludzie byli na właściwych stanowiskach ? promuj tych właściwych, usuwaj tych, którzy nie sprawdzają się.
3. Sprecyzowana wizja, przekazywana pracownikom.
Wizja, to kierunek, w jakim zmierza twoja organizacja. Buduje poczucie zaufania i współpracy w zespole. Tworzy poczucie sensu wykonywanej pracy. Wzmocnij wizję ważnymi dla ciebie wartościami, tak, aby pracownicy wiedzieli, jakie zachowania są ważne i promowane. Jakie są priorytety w realizacji poszczególnych celów organizacji.
4. Optymizm i energia.
Ludzie nie podążą za człowiekiem, który mówi jak jest źle, nie przedstawiając jednocześnie rozwiązań. Twoją rolą nie jest upiększanie wyzwań, jakie stoją przed zespołem, ale pozytywne nastawienie do stawiania im czoła.
5. Otwartość i uznanie dla innych.
Pracownicy zawsze powinni wiedzieć jak są oceniane ich wyniki pracy przez ciebie. Nie ukrywaj również informacji o tym, jak radzi sobie firma, np. jakie osiąga wyniki finansowe, czy kiedy planuje zwolnienia. Jeśli ukryjesz trudne informacje ? stracisz zaufanie swojego zespołu i ich zaangażowanie.
6. Podejmowanie niepopularnych decyzji w oparciu o intuicję.
Nie jesteś liderem, by być nr 1 w rankingu popularności. Zostałeś liderem, aby ?sprawy kierować do przodu?. Trudne decyzje zawsze wywołują opór i niechęć. Słuchaj. Wyjaśniaj. Ale nie zwlekaj z podjęciem decyzji!
7. Dociekliwe dopytywanie podwładnych.
Pytań nigdy za wiele? Dopytuj pracowników o różne kwestie, których nie rozumiesz. Pytania wywołują dyskusję, prowadzą do działania. Możesz wiele zyskać np. choćby to, że nagle twój zespół handlowy poświęci większą uwagę produktowi, a ty zrozumiesz sposób, w jaki jest sprzedawany.
8. Przewodzenie przez dawanie przykładu.
Dając przykład pokazujesz, że to, czego od nich wymagasz jest realne i osiągalne. Pokaż jak ?przejść przez ogień (kryzys) pierwszy?.
9. Inspirowanie do podejmowania ryzyka i uczenia się
Twórz kulturę podejmowania ryzyka i możliwość otwartego uczenia się na błędach. Zachęcaj do stałego rozwoju osobistego i sięgania odważnie po nowe wyzwania.
10. Wytrwałość.
?Idź nad, pod i wokół wszelkich przeszkód?, aby pokazać, że przeszkody nie są w stanie osłabić cię w realizacji celów.
Jeśli jednak coś pójdzie Ci nie tak w twoim byciu liderem? to, co jest najważniejsze, to to, jaki będzie Twój następny krok. Nie obawiaj się stosować schematu w stosunku do siebie i Twoich współpracowników:
Spróbuj. Dowiedz się. Popraw. Powtórz.
To od Ciebie zależy Twoja skuteczność i rozwój umiejętności zarządzania i przywództwa.