Small talk to pochodzące z języka angielskiego określenie rozmów o mało istotnych sprawach, złośliwi twierdzą, iż to rozmowy o niczym. Cele są stricte towarzyskie. Ze small talkiem możemy się spotkać dosłownie wszędzie, zarówno w sklepie czy nawet w windzie. Dawniej small talk to popularna rozmowa o pogodzie.
Czas pandemii i połączeń on-line rozpropagował small talk w Polsce na dobre, miał on wtedy na celu poprawę atmosfery w zespole i budowanie wzajemnego zaufania, a także podnoszenie zaangażowania wśród osób, które siedzą na popularnym zdalnym i brak im kontaktów społecznych. Small talk jet bardzo popularny w krajach anglojęzycznych, w których milczenie może być nawet odbierane jako niekulturalne.
Dla niektórych błahostką jest poprowadzenie krótkiej rozmowy o wszystkim i o niczym, a dla innych, szczególnie tych nieśmiałych to prawdziwy horror. Jeśli nie chcemy uchodzić za gbura lub szarą myszkę najlepiej nauczyć się prowadzenia small talku. Pierwsza zasada niezobowiązujących pogawędek mówi o tym, że poruszane tematy powinny być neutralne, czyli zakazana jest na przykład rozmowa o polityce czy religi, no chyba, że jesteśmy pewni, że rozmówca ma podobne poglądy. Neutralność tematów ma zapewnić brak konfliktów i podtrzymanie dobrych nastrojów. Według statystyk najczęściej poruszanym tematem jest pogoda, aż 57,3% small talków przebiega wokół właśnie tego tematu, na drugim miejscu plasuje się rozrywka, a następnie życie prywatne i praca. Niezależnie od zagadnienia należy pamiętać, iż pozytywny przekaz jest priorytetem.
Część osób szczególnie introwertyków uważa small talk za coś zbędnego. Istotny jest fakt, że korzenie tego typu rozmów sięgają krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych gdzie ludzie są zdecydowanie bardziej otwarci niż w Polsce. Aby small talk nie był krępujący zaleca się zadawanie pytań otwartych i prostych, które zdecydowanie ułatwiają prowadzenie konwersacji na początkowym jej etapie. Pamiętaj też, iż ciężar prowadzenia rozmowy spoczywa nie tylko na Tobie ale też na drugim rozmówcy. W wypowiedziach unikaj krótkich odpowiedzi typu tak/nie. Uzasadniaj swoje odpowiedzi tak aby rozmówca miał się do czego odnieść.
Ważna jest także mimika, toć diabeł tkwi w szczegółach. Nie zapominaj o uśmiechu i otwartej gestykulacji. Zaciśnięte usta, spuszczony wzrok, a także założone ręce stanowią dużą przeszkodę w prowadzeniu rozmowy. Small talk to świetne pole do ćwiczenia efektywnej komunikacji, a także aktywnego słuchania.