Awans na lidera to duża szansa w karierze rozwoju zawodowego. Natomiast stanowi także nie lada wyzwanie, szczególnie jeśli lider jest młody, a jego nowi pracownicy mogą poszczycić się długim stażem pracy. Zarządzanie międzypokoleniowe to nie jedyna trudność w przypadku awansu na lidera. Często krępująca sytuacja jest wtedy kiedy nowy lider był dawniej przeciętnym liniowym pracownikiem, a teraz musi zarządzać koleżankami i kolegami z zespołu.
Dużo kontrowersji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi budzą liderzy, którzy są młodsi wiekiem i stażem pracy niż ich podwładni. Bardzo trudno jest im zyskać respekt i pogłos. W obszarze zarządzania to właśnie te dwie, skrajne grupy wiekowe budzą największe kontrowersje. Osoby z tak zwanej starej kadry, czyli dzisiejsi baby boomersi nauczeni dawnych zwyczajów niekoniecznie lubią tych młodych wilków. I vice versa. Chociażby przez to, że w doświadczoną kadrę inwestuje się mniej, zapominając o szkoleniach to są to osoby często traktowane po macoszemu, które nie nadążają za rozwojem technologii. Zarządzanie międzypokoleniowe ma na celu edukację chociażby w zakresie tego, iż osoby starsze wymagają szkoleń chociażby z rozwoju technologi czy kompetencji miękkich.
Jako młody lider powinieneś mieć na uwadze, iż mimo to, że pracująca w sekretariacie od 30 lat Pani Marysia, która ma swoje dawne przyzwyczajenia, które mają prawo ci się nie podobać, bo z efektywnym zarządzaniem czasu nie mają nic wspólnego, to jest ona skarbnicą wiedzy, źródłem rozwiązań i przede wszystkim lojalności. Będąc więc liderem inwestuj w szkolenia starszej kadry, by byli oni na czasie nie tylko z nowinkami technologii ale także i rozwojem psychologii na temat kompetencji miękkich. Postaw także na integrację, daj się im poznać i obalić mity na temat młodych liderów, często nazywanych karierowiczami.
W zarządzaniu międzypokoleniowym chodzi o wymianę doświadczeń i świeżość spojrzenia na problemy, które wnosi młode, pełne entuzjazmu pokolenie. Co więcej, jeśli wprowadzasz drastyczne zmiany rób to powoli, bez zaskoczenia. Przygotuj pracowników, na to, iż to co robili przez kilkanaście lat będzie zmienione. Daj im przeżyć frustrację i zrozum ich emocje.
Podstawową potrzebą człowieka jest bezpieczeństwo, stąd pełniąc swoje obowiązki na wysokim stanowisku nie zachowuj się jakbyś pozjadał wszystkie rozumy i zamkną w swoim gabinecie, by tylko wydawać polecenia. Zazwyczaj kiedy na stanowisku kierowniczym pojawia się młoda osoba to starsi wiekiem pracownicy zaczynają odczuwać lęk przed zwolnieniem, co stanowi podświadome źródło niechęci.
Pamiętaj także, że udowadnianie i budowanie na siłę autorytetu nie zda egzaminu. Podejdź do swojej pracy zadaniowo i postaw na budowanie relacji bez uprzedzeń. Pokolenie 50+uważane jest za bardzo efektywne, lojalne i cechujące się wysokim poziomem odpowiedzialności zawodowej, stąd delegowanie im zadań prostych i bez znaczącego wkładu w całą organizację będzie źle odbierane i podziała demotywująco.
Jedno jest pewne, współpraca międzypokoleniowa jest możliwa. Każda grupa wiekowa w końcu ma swoje mocne strony co stanowi niepodważalne zasoby. Zorganizuj cykliczne spotkania na których osoby o dłuższym stażu pracy będą mogły podzielić się swoimi anegdotkami zawodowymi. Postaw również na sztukę kompromisu, która przysłuży się do zacierania granic.