Kompetentny, a co najistotniejsze, efektywny lider, cechuje się nie tylko specjalistyczną wiedzą i umiejętnościami, ale również wiedzą na temat tego jak podnosić poziom motywacji wśród pracowników. Zbyt niski poziom motywacji wpływa niekorzystnie na wyniki pracy i powoduje zniechęcenie do jej wykonywania. Najczęściej budowanie zaangażowania od razu kojarzy nam się z kosztami co nie leży w interesie przełożonych. Warto więc zastanowić się nad wdrożeniem systemu motywacji pozapłacowej i nie ograniczania aktywności zawodowej pracowników tylko do pobierania wynagrodzenia oraz premii.
Istnieje cały wachlarz niefinansowych czynników umożliwiających budowanie zaangażowania pracowników. Należą do nich między innymi:
– uwzględnianie opinii pracowników i budowanie kultury wymiany informacji
– organizowanie spotkań z pracownikami
– rozpoznawanie potrzeb pracowników oraz stałe podnoszenie ich kompetencji
– stworzenie przyjemniej atmosfery pracy; budowanie wzajemnego zaufania i szacunku
– okazywanie uznania oraz aprobaty indywidualnie jak i na forum całej organizacji
– pełnienie roli coacha
– umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy pracownikami
– możliwość awansu i jasne ścieżki rozwoju kariery
– zapewnienie równowagi między pracą, a życiem osobistym
– udzielanie konstruktywnego feedbacku oraz dokładna znajomość celu i sensu realizowanego zadania
Nie istnieje złoty przepis na podnoszenie motywacji pracowników, natomiast jedno jest pewne, trzeba poznać ludzi by odkryć ich wewnętrzne potrzeby i motywacje.
Warto podkreślić, że tego typu gratyfikatory bardzo szybko integrują pracowników, wpływają na stworzenie pozytywnej i przyjaznej atmosfery w miejscu pracy, a co więcej podnoszą wizerunek firmy jako takiej, która dba o własną kadrę. W przewodzeniu ludziom ważny jest efekt w postaci motywacji pracownika, ponieważ motywacja ma decydujący wpływ na jego efektywność. Zbyt niski poziom motywacji wpływa niekorzystnie na wyniki pracy i powoduje zniechęcenie do jej kontynuacji