Mając na uwadze obecną sytuacje na świecie musimy się zmierzyć ze zróżnicowaniem pokoleniowym jak i pochodzeniowy na rynku pracy. Zarządzanie różnorodnością to umiejętność lidera polegająca na dostrzeganiu różnic między ludźmi i uznawanie tych różnic za wartościowe; wzmacnianie dobrych praktyk zarządzania poprzez zapobieganie dyskryminacji i promowanie integracji. Firmy zdają sobie sprawę, że różnorodność jest bogactwem i może przyczynić się do rozwiązania niektórych problemów, m.in. rotacji personelu. Różnorodność przyczynia się do tworzenia wartości i stymuluje innowacje.
Pracując z osobami o dużych różnicach indywidualnych, jako lider, musisz poznać ich zasoby oraz słabe strony. To pozwoli na stworzenie grup zasobów, wpłynie pozytywnie na integrację, a tobie pozwoli na odpowiedni przydział zadań. Przed zatrudnieniem osoby np. obcojęzycznej musisz sprawdzić, czy pozostali członkowie zespołu mówią na przykład po angielsku. Uwzględnienie różnorodności kulturowej w miejscu pracy jest ważnym krokiem dla firm, które chcą być konkurencyjne w skali międzynarodowej. Ze swojej definicji zarządzanie różnorodnością (ang. Diversity Managment) niesie ze sobą korzyści i jest zasobem organizacji.
Pierwotnie, zarządzanie różnorodnością polegało przede wszystkim na unikaniu dyskryminacji w rekrutacji i promowaniu tolerancji w firmie. Jednak z biegiem czasu i pod wpływem wielu czynników sytuacja zmieniła się w taki sposób, że firmy uznają znaczenie różnorodności w miejscu pracy jako kluczową przewagę konkurencyjną.
Zarządzanie różnorodnością to proces mający na celu stworzenie i utrzymanie pozytywnego środowiska pracy, w którym ceni się podobieństwa i różnice między poszczególnymi osobami, tak aby wszyscy mogli osiągnąć swój potencjał i zmaksymalizować swój wkład w cele strategiczne organizacji.
Co więcej, badania wykazały, że zróżnicowanie zespołu może zwiększyć produktywność o 35%. Zróżnicowana siła robocza jest bardziej skłonna do zrozumienia potrzeb klientów i wymyślenia pomysłów na ich spełnienie.
Ponadto w przypadku zarządzania różnorodnością kluczowe jest poznanie swoich własnych uprzedzeń kulturowych. Jakie masz stereotypy na temat ludzi z różnych grup i jak dobrze mogą sobie radzić w pracy? Jakie style komunikacji preferujesz? Czasami to, co uważamy za odpowiednie lub pożądane cechy kandydata, może bardziej odzwierciedlać nasze osobiste preferencje niż umiejętności potrzebne do wykonywania pracy.