Znane przysłowie „co dwie głowy, to nie jedna” sugeruje, że w pojedynkę trudniej jest podejmować aktywność czy rozwiązywać zadania. Dużo lepiej jest pracować w grupie, gdzie mamy możliwość konfrontowania ze sobą różnych poglądów i perspektyw, co pozwala na generowanie większej ilości pomysłów. Badacze – Allport i Zajonc – zauważyli, że jednostka jest bardziej pobudzona do działania, gdy jest obserwowana. Może to tłumaczyć efektywność pracy zespołowej. Jednak nie samo istnienie zespołu gwarantuje sukces. Aby zespół mógł zwyciężać, potrzebuje pewnej regulacji. Warto zastanowić się nad tym, co warunkuje skuteczne działania grupy.
Najlepsze zespoły na świecie nie składają się z mistrzów. Są mistrzowskie dlatego, że posiadają coś, co je takimi czyni. To coś, to kodeks honorowy, kodeks, który zbiera podstawowe wartości i zasady pracy w danym zespole. Warto wiedzieć, że każdy członek wnosi do zespołu coś innego, posiada inne wartości, inne rzeczy są dla niego ważne. Dla Ciebie najistotniejsze może być zadowolenie klienta, a dla członka twojego zespołu jak najszybsze skończenie pracy i pójście do domu. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w momentach trudnych, warto mieć kodeks, do którego będziecie się wówczas odwoływać.
Co w nim powinno się znaleźć? To, co usprawni Waszą pracę – bycie punktualnym, wzięcie odpowiedzialności, zaangażowanie się, ratowanie kolegi z zespołu w potrzebie, etc. Aby móc korzystać z punktów kodeksu, upewnij się, że jest on zrozumiały i dostępny dla wszystkich. Co ważne? Pamiętaj, że wszystko zaczyna się od lidera zespołu – od zasad nie ma odstępstw. Daj grupie przykład.
Poza kodeksem, który jest, moim zdaniem, kluczowy, warto zwrócić uwagę na następujące rzeczy:
- Wspólne cele – zespół potrzebuje wiedzieć, co ma robić, dokąd zmierzać, i najlepiej, żeby zmierzał w tym samym kierunku, co wzmoży zaangażowanie uczestników. Jeśli chodzi o cele, niech będą wyznaczone zgodnie z zasadami – więcej o celach znajdziesz u nas na blogu.
- Wykorzystanie zasobów – zespół posiada wszystko, czego potrzebuje do realizacji Waszych celów – inaczej by go nie było. Co to oznacza? Ano to, że członkowie muszą korzystać ze wszystkiego, co mają, a żeby mogło się tak stać, należy stworzyć odpowiednie, pełne akceptacji i wzajemnego zaufania środowisko. Aby nasionka mogły kiełkować, muszą mieć właściwe warunki.
Na koniec wypada wyróżnić jeszcze aspekt związany z komunikacją pomiędzy członkami – najlepszymi wskaźnikami efektywnego komunikowania się są: wzajemne słuchanie i bazowanie na pomysłach innych. Opiera się ono na samoregulacji, co przekłada się na równy udział w dyskusjach.
Cechy dobrego zespół:
- znajomość i rozumienie wspólnych reguł postępowania,
- skuteczna komunikacja pomiędzy uczestnikami,
- otwartość, szczerość, atmosfera zaufania,
- kreatywność,
- przynależność do zespołu,
- zaangażowanie.