Codzienne życie dostarcza nam dużej dawki stresu: rosnące wymagania zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i prywatnej, szybkie tempo życia oraz niedoścignione ideały sprawiają, że odczuwamy dużą presje i trudniej nam się żyje. Nasza samoocena nie jest budowana na podstawie oceny własnych potrzeb i możliwości, a na podstawie życia kreowanego przez media i innych ludzi, co wywołuje w nas huśtawkę emocji.
Lazarus – naukowiec, zajmujący się m.in. stresem, wyróżnił dwie podstawowe funkcje radzenia sobie z emocjami: funkcję instrumentalną, czyli taką, która jest skupiona na problemie (czynniku wywołującym) oraz funkcję regulacyjną, odnoszącą się do normowania przykrych emocji. Innymi słowy, chodzi o to, by albo usunąć bodziec, czyli zmienić sytuację na lepszą, albo zmienić reakcję na niego oraz obniżyć przykre napięcia i inne negatywne stany emocjonalne. Punktem kluczowym w strategiach radzenia sobie np. ze stresem jest zlokalizowanie potencjalnych stresorów oraz zdiagnozowanie swoich reakcji na przykre emocje. Oto kluczowe zasady radzenia sobie z emocjami:
-
- Nabierz dystansu. Odejdź i spójrz z boku – jeśli podejmujemy decyzje lub rozwiązujemy problem w stresie i trudnych emocjach, to nie patrzymy na sprawę realnie. Najlepiej przed rozpoczęciem działań, usiąść obok i nic nie mówić, nawet na 5 minut wyciszyć się lub zająć czymś innym. Tyle czasu wystarczyć, by rozróżnić złe rozwiązania od dobrych, a fakty od ich subiektywnych interpretacji.
- Parasol dobrych myśli – postaraj się myśleć i mówić dobrze o sobie i o innych. Zamiast kreślić złe scenariusze, szukaj rozwiązań i korzyści. Jeśli zarażasz swoje otoczenie pozytywną energią ona na pewno do Ciebie wróci. Oceniając pracę innych skupiaj się na sposobach zachowania i możliwych rozwiązaniach. Krytykując, chwal.
- Życie to nie tylko praca. Relaksuj się – po trudnych przeżyciach, obowiązkowo należy zadbać o spokój i wyciszenie. Z powodu braku czasu najczęściej zaniedbujemy swoje zdrowie psychiczne – czyli pielęgnowanie relacji rodzinnych, towarzyskich i dbanie o własny intelekt i rozwój. W wolnej chwili, raz dziennie zajrzyj do interesującej literatury lub podaruj sobie coś co sprawi Ci radość np. wyjście do kina. Bez odpoczynku człowiek jest jak nienaostrzona piła.
- Dziel sytuacje na trzy – po pierwsze ustal rzeczywiste zagrożenia, po drugiej nazwij emocje, które tobie towarzyszą i określ ich obszar działania, a po trzecie nakreśl szanse. Każda, nawet najtrudniejsza sytuacja ma swoje plusy. Niestety, nie często je dostrzegamy. Zawsze, kluczowe jest oddzielenie faktów, które są obiektywne, od naszego subiektywnego i nacechowanego emocjami spojrzenia na sprawę.
- Zmieniaj złe nawyki na dobre – obserwuj siebie i staraj się zauważyć takie czynności, które ułatwiają lub utrudniają wykonywaną przez Ciebie pracę. Z nawykami walcz w okresie spokoju, tak by w chwilach trudnych było z czego skorzystać. Najwięcej niekorzystnych nawyków popełniamy w obszarze zarządzania czasem – działanie bez planu, niezdefiniowane cele.
Umiejętność zarządzania swoimi emocjami jest często kluczem do sukcesu. Dzięki większej samoświadomości swoich emocji i zdolność do empatii i rozumienia stanu emocjonalnego innych ludzi, można lepiej funkcjonować w życiu osobistym, jak i w miejscu pracy.