Istnieje lista 67 kompetencji, opracowanych przez zespól Michael M. Lombardo i Robert W. Eichinger, służących do pomiaru skuteczności osoby w biznesie. Lominger to połączenie ostatnich nazwisk twórców systemu, który jest popularnym narzędziem do rozwijania, definiowania i zrozumienia kompetencji przywódczych.
Badając efektywnych i mniej efektywnych liderów, naukowcy zidentyfikowali 67 wskaźników kompetencji, które korelują z osiągnięciem sukcesu. Do przykładów podstawowych kompetencji systemu Lomingera należą między innymi: umiejętność komunikowania się i współpracy z innymi, a także sposób radzenia sobie ze zmianami i stresem. Dodatkowe przykłady kluczowych kompetencji obejmują możliwość skoncentrowania uwagi na zadaniu, motywowania innych i udzielania im wsparcia.
Sukces managera w dużej mierze zależy od umiejętności dostosowywania się do zmian i umiejętności poszukiwań kreatywnych rozwiązań. Pracownik, który zawsze poszukuje szybszych lub mniej kosztownych sposobów obsługi zadań jest bardzo cenny dla pracodawcy.
Poniżej znajduje się lista 20 kompetencji menadżerskich wybranych z pośród 67 kompetencji wchodzących w skład modelu Lomingera.
Dbałość o podwładnych | Interesowanie się życiem zawodowym i problemami współpracowników – znajomość ich słabych i mocnych stron. Wspieranie członków swojego zespołu, wynagradzanie jak i wskazywanie/korygowanie błędów. Umiejętność elastycznego dostosowania się do problemów i umiejętności podwładnych. |
Przywództwo | Wyznaczanie i dążenie do realizacji wspólnych celów. Stanowienie dla swojej grupy źródła energii, potrzebnej do wdrażania planów i ich realizacji. |
Empatia | Wykazanie prawdziwej troski i współczucia o innych ludzi, zwrócenie uwagi na problemy zawodowe i osobiste podwładnych. Chęć niesienia pomocy i wsparcia. |
Delegowanie | Umiejętność przekazywania i rozdzielania zadań, poleceń oraz obowiązków. |
Przewodzenie zespołowi | Przewodniczenie grupie, szanowanie i słuchanie zdania innych, pilnowanie terminów pracy oraz zapobieganie powstawania konfliktów. |
Rozwój podwładnych | Stwarzanie pracownikom możliwości rozwoju, podnoszenie ich kwalifikacji i zaangażowania. Pomaganie w osiąganiu coraz lepszych efektów poprzez rozwój ich umiejętności. |
Kierowanie innymi | Umiejętność kierowania pracą innych poprzez śledzenie ich obowiązków i wydajności w pracy. Wskazywanie jasnych wskazówek i definiowanie celów. |
Sprawiedliwość | Traktowanie wszystkich na równi. Sprawiedliwość i konsekwentność w przypadku wymierzania kar i nagród. Szczerość w podejmowanych działaniach i prowadzonych rozmowach. |
Selekcja podwładnych | Bycie utalentowanym rekruterem poprzez przyjmowanie do zespołu elokwentnych, utalentowanych i skutecznych członków. |
Zarządzanie informacjami | Przekazywanie praktycznej wiedzy i informacji potrzebnych do realizacji zadań przez podwładnych. Zapewnienie i kontrolowanie sprawnego przepływu informacji niezbędnych do realizacji poszczególnych zadań. Umiejętność selekcji informacji. |
Odwaga | Podejmowanie odważnych decyzji i ryzyka; działanie w trudnych i stresowych sytuacjach. Bycie stanowczym i konsekwentnym w działaniu. Nie uciekanie się od odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Asertywność w relacjach z podwładnymi i przełożonymi. |
Udzielanie feedbacku | Wyznaczanie jasnych zadań i celów. Sprawdzanie poprawności wykonanej pracy, z udzieleniem „odpowiedzi zwrotnej”. Nagradzanie podwładnych, wskazywanie błędów i monitorowanie postępów. |
Motywowanie | Budowanie zaangażowania pracowników, wyznaczanie nowych i kreatywnych celów. Motywowanie innych i inspirowanie do działania. |
Sprawność organizacyjna | Posiadanie wiedzy o tym jak działa organizacja; znajomość struktury organizacji i aspektów formalnych. Podejmowanie działań, które mają na celu udoskonalenie działania organizacji i zapewnienie jak największej efektywności. |
Organizowanie i planowanie | Umiejętność sprawnego organizowania czasu pracy i planów (hierarcha i definiowanie celów, przewidywanie długości i trudności zadań) przez wykorzystanie zasobów ludzkich i odpowiednią ich koordynację. |
Ustalanie priorytetów | Umiejętność wyznaczania spraw najważniejszych (priorytetów), koncentracja na tym co jest najistotniejsze. Umiejętność selekcji informacji. |
Zarządzanie procesami | Umiejętność koordynowania, wyznaczania i zarządzania procesami w organizacji. |
Zarządzanie zasobami ludzkimi | Tworzenie sprawnie działających zespołów, inwestycja w rozwój pracownika. Przewidywanie ludzkich zachowań na podstawie ich znajomości. Ocena potencjału pracowników i motywowanie do rozwoju. |
Myślenie strategiczne | Określanie strategii działań na podstawie wiedzy, zebranych informacji i doświadczeń; analiza sytuacji i przewidywanie tendencji oraz konsekwencji pewnych działań. Kreowanie wizji i zorientowanie na przyszłość. Tworzenie strategii i planów działań. |
Zarządzanie systemami | Określanie, koordynacja i planowanie działań w ramach organizacji. Wdrażanie systemu zarządzania podległym obszarem na bazie określonych celów. |