Pomimo wyżej wymienionych typów barier komunikacyjnych najczęściej występującą barierą jest percepcja, czyli proces selekcjonowania, wartościowania oraz kategoryzowania informacji dostarczanych przez nadawcę.
Jeden z uczonych, Robert Bolton podzielił bariery komunikacyjne na 3 rodzaje:
- osądzanie
- udzielanie rad/dawanie rozwiązań
- uciekanie
Pierwsza z nich czyli osądzanie związana jest z tym, iż bardzo często wyrażamy opinie oraz oceniamy, szczególnie gdy górę biorą uczucia. Z łatwością komentujemy zachowanie innych, etykietujemy oraz stawiamy hipotezy. Aby zapobiegać tej barierze należy, mówić w 1 osobie liczby pojedynczej, czyli Ja…., a nie Ty. Ponadto unikajmy opisywania innych oraz ich zachowań.
Druga z nich, również częsta, szczególnie w relacjach biznesowych to udzielanie rad. Pouczanie z góry kojarzy się z czymś negatywnym, daje odczucie bycia gorszym i zamyka większość rozmówców, ponadto sprawia, iż druga osoba nie może przedstawić swojego zdania. Z dawaniem rozwiązań związane jest także rozkazywanie, umoralnianie, dociekliwe zadawanie pytań, a także grożenie.
Trzecia według tej klasyfikacji bariera to uciekanie, czyli unikanie udziału w troskach drugiego człowieka m.in. nie słuchanie, odwracanie uwagi, zanik postawy empatycznej.
Na pierwszy rzut oka, poruszone tutaj bariery komunikacyjne wydają się błahe, lecz to one są przyczyną licznych konfliktów i nieporozumień. Niestety zazwyczaj obniżają one samoocenę rozmówcy i powodują zamykanie się lub agresję. Skłaniają do przyjmowania postawy obronnej, budzą opór i lęk.