MBTI™ to wskaźnik psychologiczny mający na celu identyfikację typu osobowości, mocnych stron i preferencji (w tym upodobań, niechęci, słabości, możliwych preferencji zawodowych i zgodności z innymi ludźmi). Kwestionariusz został opracowany przez Isabel Myers i jej matkę Katherine Briggs na podstawie ich pracy z teorią typów osobowości Carla Junga .
Kwestionariusz Myers-Briggs Type Indicator (test MBTI), zawiera 72 pytania i służy do diagnozowania 16 typów osobowości. Działają one jako użyteczne punkty odniesienia do zrozumienia Twojej wyjątkowej osobowości.
CO MIERZY TEST MBTI? WYMIARY MBITI I INFORMACJE JAKIE POZWALAJĄ UZYSKAĆ
Test MBTI®, wyraża osobowe preferencje na 4 kontinuach. Każde kontinuum obejmuje dwie przeciwstawne preferencje. Wynik testu jest kombinacją 4 liter, które pokazują Twój indywidualny typ. Są to:
1. Ekstrawersja (E) vs introwersja (I) – Pierwsza para stylów dotyczy kierunku Twojej energii.
Jeśli wolisz kierować swoją energię, aby radzić sobie z ludźmi, rzeczami, sytuacjami lub „światem zewnętrznym”, wtedy preferujesz ekstrawersję.
Jeśli wolisz ukierunkować swoją energię na radzenie sobie z pomysłami, informacjami, wyjaśnieniami lub przekonaniami lub „światem wewnętrznym”, wtedy preferujesz Introwersję.
2. POZNANIE/ZMYSŁY (S) vs INTUICJA (N) – Druga para stylów, dotyczy tego, jak zbierasz informacje z otaczającego Cię świata.
Jeśli zwracasz dużą uwagę na rzeczywistość, a zwłaszcza na to, czego możesz się nauczyć na podstawie własnych zmysłów, koncentrują się na faktach i szczegółach oraz cieszysz się praktycznym doświadczeniem, wtedy preferujesz poznanie.
Jeśli wolisz zajmować się pomysłami, patrzeć w nieznane, generować nowe możliwości lub przewidywać, co nie jest oczywiste, wtedy preferujesz intuicję.
3. MYŚLENIE (T) vs ODCZUWANIE (F) – Trzecia para stylów odzwierciedla Twój styl podejmowania decyzji, na podstawie informacji jakie zgromadziłeś.
Jeśli wolisz decydować na podstawie obiektywnej logiki, stosując podejście analityczne i niezależne, preferujesz myślenie.
Jeśli wolisz decydować się na wartości – tj. Na podstawie tego, co lub według Ciebie jest ważne – wtedy preferujesz odczuwanie.
4. OSĄDZANIE (J) vs OBSERWACJA/SPOSTRZEGANIE (P) – ostatnia para opisuje jaki masz styl działania w świecie zewnętrznym.
Jeśli cenisz porządek i organizację; wolisz, aby Twoje życie było zaplanowane i dobrze zorganizowane, wtedy preferujesz Osądzanie. Nie należy tego mylić z „osądem”.
Jeśli wolisz zachować elastycznie reagować na pojawiające się rzeczy, jesteś spontaniczny, wówczas preferujesz Percepcję.
Po złożeniu tych czterech liter z 4 wymiarów – otrzymasz kod typu osobowości. Wybór czterech par oznacza, że istnieje szesnaście typów osobowości Myers Briggs.
- ISTP – Praktyk
- ISFJ – Opiekun
- ISFP – Artysta
- INFJ – Mentor
- INFP – Idealista
- INTJ – Strateg
- INTP – Logik
- ESTP – Animator
- ESTJ – Administrator
- ESFP – Prezenter
- ESFJ – Adwokat
- ENFP – Entuzjasta
- ENFJ – Doradca
- ENTP – Innowator
INFORMACJA ZWROTNA PO TEŚCIE UMOŻLIWI:
POZNANIE SIEBIE
- Lepsze poznanie samego siebie w kontekście różnic osobowościowych.
- Zrozumienie, w jaki sposób postrzegasz świat, jak uczysz się, podejmujesz decyzje, komunikujesz się z innymi, co Cię wyróżnia.
- Rozpoznanie własnego stylu pracy, nawiązywania relacji, co może być pomocne w zrozumieniu, dlaczego możesz być sfrustrowany i nieszczęśliwy z powodu swojej roli w organizacji lub jak budować bardziej produktywne i stymulujące relacje z innymi).
ZROZUMIENIE INNYCH
- Zrozumienie różnic w stylach, pomaga m.in.w lepszym wykorzystaniu ludzi w ich roli w organizacji.
- Pomaga dostrzec w jaki sposób funkcjonowanie innych ma kluczowe znaczenie w tworzeniu doskonałej komunikacji i wydajności zespołu.
- Wspiera radzenie sobie z różnymi reakcjami osób, z którymi współpracujesz.
Na bazie uzyskanych informacji uczestnicy mogą stworzyć „Własne Instrukcje Obsługi” lub w przypadku dalszej pracy warsztatowej – wspólną Mapę Zespołu, dzięki której dowiedzą się z czyjej pomocy i w jakim zakresie mogą korzystać.
W JAKICH OBSZARACH TEST MBTI MOŻE BYĆ WYKORZYSTANY?
- Budowanie zespołu
- Szkolenie i rozwój
- Poprawa komunikacji
- Zespoły montażowe
- Motywowanie pracowników
- Rozwój przywództwa