W dniach 23-24 kwietnia 2015 dla kierowników Sądu Okręgowego w Warszawie, zrealizowaliśmy II edycję szkolenia Dobre nawyki kierownika. Nowe spojrzenie na efektywność, czyli jak doskonalić swoje umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, aby być skutecznym i efektywnym szefem w relacji z pracownikami. Warsztat 2 dniowy zrealizowaliśmy w 2 grupach 16 osobowych w ośrodku szkoleniowym pod Warszawą.
Jednym z celów warsztatów była zmiana postawy reaktywnej (unikającej odpowiedzialności za swoje działania), na postawę proaktywną, która nastawiona jest na aktywne działanie oraz dawanie sobie prawa wyboru, co do reakcji na spotykające nas sytuacje zarówno zawodowe, jak i życiowe. Uczestnicy określili również swoją strefę wpływu i zainteresowań, co w przyszłości pomoże im skupić się na realizacji najważniejszych celów. Dużo uwagi poświęciliśmy również nawiązywaniu relacji opartych na wzajemnym zrozumieniu i słuchaniu empatycznym.
W trakcie szkolenia wykorzystaliśmy gry Leonardo i Magneto. Dzięki temu w praktyce mogliśmy wykorzystać efekt synergii i przekonać się o zwielokrotnieniu wyników pracy zespołowej. Zwróciliśmy też uwagę na aspekt organizacji czasu pracy, tak by planować zadania w oparciu o własne priorytety. Uczestników szkolenia poruszyło zagadnienie związane z naszymi paradygmatami i rolami, które pełnimy w życiu. Na własnej skórze przekonaliśmy się o tym jak szufladkujemy i oceniamy innych.
Dużo uwagi poświęciliśmy temu, żeby „ostrzyć piłę”, czyli wziąć pod lupę siebie i rozwijać się w czterech obszarach: fizycznym, mentalnym, społecznym oraz duchowym.
Wszystkim się podobało się, jak Monika podsumowała szkolenie jednym bardzo wartościowym zdaniem, które zapadło wszystkim w pamięci : „Człowiekiem się jest cały czas, a kierownikiem się bywa”.
Większość uczestników szkolenia, jako najważniejsze punkty merytoryczne poruszone na warsztacie, wskazywała, na następujące obszary:
- Proaktywność – jako odpowiedzialność za własne życie i poszerzanie strefy wpływu.
- Wykorzystanie synergii w pracy – zasady twórczej współpracy, jak współdziałać kiedy cele wydają się z pozoru różne.
- Komunikacja z innymi – jak słuchać empatycznie, żeby zrozumieć drugą stronę. Jak „postawić właściwą diagnozę, zanim wypisze się lek drugiej stronie”?
- Zaczynaj z wizją końca, czyli miej cel ciągle z tyłu głowy i „przystawiaj drabinę do właściwej ściany”.
- „Rób to co najważniejsze”, czyli jak „nie gasić pożarów”, a wyznaczać priorytety?
- „Myśl w kategoriach wygrana – wygrana” i wybieraj korzystne rozwiązania dla obu stron.
- Konieczność rozwoju i dbania o równowagę w 4 obszarach = umysłowym, społeczno – emocjonalnym, fizycznym, duchowym.
OPINIE UCZESTNIKÓW SZKOLENIA
Nie spodziewałam się, że szkolenie „miękkie”, może być tak ciekawie przeprowadzone. Ciekawa forma prowadzenia zajęć. Zamiast prelekcji ? maksymalne zaangażowanie grupy i każdego uczestnika. Po udziale w ćwiczeniach – bardzo ciekawe wnioski, dotykające czasami nawet bardzo głębokich sfer życia.
Marta Bażyńska, Zastępca Kierownika Biura Interesanta
Podczas szkolenia panowała swobodna atmosfera, sprzyjająca otwarciu się i czynnemu uczestnictwu. Treści przekazane na szkoleniu, zobrazowały obszary nad którymi jeszcze muszę pracować.
Monika Grynowiecka, Kierownik Oddziału Informatycznego
Wysoka kultura osobista i umiejętność przekazywania swoich wiadomości uczestnikom szkolenia przez prowadzącego. Umiejętne organizowanie pracy, ćwiczeń grupie.
Krystyna Draniak, Zastępca Kierownika Sekretariatu
Polecam szkolenia prowadzone przez Julitę Pietraszko.
Ewa Siemionko – Petrych, Zastępca Kierownika Oddziału Administracyjnego
Możliwość czynnego udziału. Bardzo otwarty trener. Zaciekawienie ? przedstawienie zagadnień w sposób skłaniający do pogłębienia, wniknięcia w zagadnienie. Owartość trenera nakierowana na osobę. Zaangażowanie trenera.
Ewelina Brzoza – Burzyńska, Kierownik Wydziału Ubezpieczeń Społecznych
Bardzo jestem zadowolona ze szkolenia, ponieważ nauczyłam się na nich wartościowych rzeczy, jak postępować z ludźmi którymi się zarządza. Należy traktować pracownika jak człowieka. Poświęcać mu uwagę. Nauczyłam się, że w grupie siła. Szkolenie przeprowadzone w bardzo zrozumiały i konkretny sposób. Pani trener bardzo profesjonalna.
Emila Kuczyńska, Kierownik Sekretariatu
Relacja i atmosfera na szkoleniu była genialna. Trenerka osobiście otworzyła mi oczy na wiele trudnych spraw. Pokazała, gdzie tkwią problemy i jak je niwelować. Szkolenie powinien odbyć każdy człowiek. NA pewno wykorzystam wskazówki w dalszym życiu.
Monika Skiba, Zastępca Kierownika Sekretariatu
Uważam, że szkolenie jest NIEZBĘDNE – nie tylko dla kadry kierowniczej, ale powinno być dostępne dla wszystkich urzędników i pracowników sądu. Idealny trener, idealna atmosfera. Idealnie przedstawione zagadnienia szkolenia. Zbyt mało czasu, by poruszyć wszystkie wątpliwości. Uważam, że to był świetnie spędzony czas, który na pewno zaowocuje moim dalszym rozwojem. Dziękuję 😉
Sylwia Jędrzejczak, Kierownik Sekcji, Wydział gospodarczy
Trener nie teoretyzował, dawał dużo przykładów z życia. Budował świetną relację z grupą. Wiele rzeczy będzie można wykorzystać w codziennej pracy.
Beata Skoczyń, Kierownik Sekretariatu
Ciekawe. Przydatne. Skłania do dalszego zgłębiania tematów.
Andrzej Romanowski, Kierownik Sekcji
Szkolenie uświadomiło mi jak ważna jest praca nad sobą, dążenie do jedności siebie, wewnętrznej spójności. Oprócz pracy, zdobyłem dużo wiedzy na temat życia codziennego, postępowania nie tylko z pracownikiem, ale i z własnymi dziećmi.
Sposób prowadzenia szkolenia i trener 100%. Szkolenie poszerzyło moją wiedzę w zakresie stosunków międzyludzkich, organizacji pracy, relacji z pracownikami. Wszystkiego czego się dowiedziałam wykorzystam w swojej pracy.
Osoba prowadząca jest niesamowita. W bardzo prosty i przystępny sposób mówi o trudnych rzeczach. Wszystko poparte jest przykładami i ćwiczeniami. Dużo zyskałam jako uczestnik tych warsztatów. Dzięki nim chcę być lepszym człowiekiem.
Pozytywna atmosfera. Nacisk, że każdy jest inny, ma wady i zalety, ale każdą zmianę trzeba zacząć od siebie. Uświadomiłam sobie jak ważna jest samoświadomość.
Szkolenie dobrze przygotowane, merytoryczne. Bardzo dobre, przyjazna atmosfera. Trener bardzo dobrze przygotowany.