Badania nad poczuciem humoru w miejscu pracy są coraz bardziej rozpowszechnione, wykazując znaczący rozwój w ciągu ostatnich 40 lat. Wieloaspektowy charakter humoru oznacza, że przyjęto różne definicje i różne podejścia do jego pomiaru. Okazuje się, iż w piśmiennictwie humor rozumiany jest jako źródło komunikacji i element budowania pozytywnej atmosfery na przykład wśród członków zespołu. Przyjrzyjmy się bliżej, kiedy i jak humor dodaje wartości w miejscu pracy, a kiedy nie.
Co oznacza humor i bycie humorystycznym? Humor oznacza różne rzeczy dla różnych ludzi. Badacze z Akademii Zarządzania zidentyfikowali trzy główne style humoru w miejscu pracy. Pierwszy z nich to humor afiliacyjny. Obejmuje to zabawne, osobiste historie i dowcipy, które poprawiają interakcje społeczne i łagodzą napięcia. Potraktuj to jako lekki humor.
Drugi rodzaj, poczucia humory to tak zwany humor agresywny. Ludzie, którzy używają agresywnego humoru, bazują na żartach z innych lub na ich upokorzeniu, często robią to aby manipulować ludźmi. To rodzaj żartu, który sprawia, że jedna osoba czuje się lepiej kosztem drugiej. Nie jest to rodzaj humoru, który jest mile widziany w miejscu pracy.
Trzeci rodzaj humoru to nastawienie na siebie. Polega to na obracaniu ważnych sytuacji lub błędów w żart. Przez część osób może być to faktycznie uważane za śmieszne, ale są też osoby dla których zapewne może być to irytujące, albo mało poważne czy też nieprofesjonalne.
Do niekwestionowanych zalet humoru w miejscu pracy należy zaliczyć: przyjemniejszy nastrój, zredukowany stres, nawiązywanie relacji szybciej i chętniej, większe poczucie przynależności do zespołu, czy też organizacji, poprawa zdrowia psychicznego, bliższe relacje, zmniejszone poczucie dyskomfortu, więcej szczęśliwie rozwiązanych nieporozumień.
“A sense of humor is part of the art of leadership, of getting along with people, of getting things done.”
Dwight Eisenhower