Jak budować długofalowe, trwałe i dobrej relacje z klientem ? Bądź cierpliwy i przede wszystkim nie staraj się zbyt szybko spoufalać i próbować stać się dobrym kolegą, przyjacielem. Lepiej budować takie relacje powoli i kierować się kilkoma ważnymi zasadami.
Wyceniaj relację wyżej niż poziom sprzedaży…
Klienta i jego potrzeby stawiaj przed swoimi nawet, jeśli oznacza to utratę sprzedaży. Z pewnością dbanie o biznes klienta zaprocentuje w przyszłości.
Nie próbuj być przyjacielem zbyt szybko…
Dbaj o relację personalną z klientem, jednak pozwól jej rozwijać się naturalnie i stopniowo. Jeśli będziesz zbyt natarczywy zniechęcisz do siebie wielu ludzi.
Zrozum, co jest dla klienta ważne i czego potrzebuje…
Jeśli od pierwszego kontaktu będziesz próbował sprzedać swoje produkty lub usługi, a nie podyskutujesz o sytuacji i realnych oczekiwaniach, pokażesz klientowi, że nie interesuje Cię jego biznes. Po prostu chcesz mu sprzedać cokolwiek, a wówczas trudno o zaufanie.
Pomóż klientowi dostać to, czego potrzebuje…
Wydaje się oczywiste, jednak nie wszyscy o tym pamiętają. A to jest klucz każdej sprzedaży. PAMIĘTAJ: sprzedaż nigdy nie dotyczy Twoich potrzeb !
Nie bądź „bohaterem”…
Klient nie oczekuje, że ochronisz go przed wszystkimi błędami i podasz mu wszystkie rozwiązania. Klient potrzebuje Twojej pomocy, rady i dobrych wskazówek, ale to on chce być ?bohaterem?, tym który osiągnął cel.
Nigdy nie naciskaj…
Zawsze, kiedy próbujesz sprzedać produkt lub usługę, nie myśl o wyniku na końcu sprzedaży, myśl o tym, jaką wartość przyniesie Ci na koniec relacja, którą zbudujesz.
Bądź najlepszy…
Jeśli nie jesteś najlepszy na rynku w tym, co robisz, staraj się poprawić i stać się najlepszym. Jeśli Twoja firma nie jest najlepsza, znajdź lub utwórz nową, taką, która stanie się najlepsza w swojej branży.
Daj klientowi coś extra…
Dostarczenie produktu lub usługi zgodnie z umową jest niezbędnym minimum. Dla dobrej i długofalowej relacji, zrób więcej, znajdź coś ekstra, co da klientowi poczucie, że jest dla Ciebie ważny.
Z doświadczenia wiem, że stosowanie tych kilku prostych zasad pozwoli zbudować dobre relacje z klientem, które będą funkcjonowały i przynosiły wartość w dobrych i złych czasach. A to właśnie w złych czasach możemy sprawdzić jak zbudowaliśmy nasze relacje i jaka jest ich wartość. Spróbuj?