Brak samodyscypliny w zarządzaniu czasem prowadzi do odkładania najważniejszych spraw na później. Ciągłe działanie w podobny sposób wchodzi w nawyk, dlatego należy za wszelką cenę unikać zwlekania i odkładania najpilniejszych spraw na później. Prokrastynacja to nic innego jak nawyk odkładania na później i opieszałość w realizacji zadań. Bardzo często powielamy ten nawyk, ponieważ odłożenie sprawy na później, powoduje, iż na chwilę czujemy ulgę, radość – możemy przecież zająć się czymś fajniejszym i przyjemniejszym. Kamień z serca! Niestety, aż do jutra, kiedy ponownie będzie trzeba się zmierzyć z zadaniem.
Jak zatem pokonać skłonność do odkładania spraw na później?
- Podziel zadania na mniejsze etapy, wyznacz tak zwane kamienie milowe. Część zadań jest na tyle rozbudowana, że realizacja ich wydaje się niemożliwa i czasochłonna. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest regularne wykonywanie części zadania, pozwoli to na stopniowe wykonanie pracy.
- Zaplanuj – wypisanie szczegółów i przygotowanie pomaga w przystąpieniu do działania.
- Przygotuj wszystko co potrzebujesz do realizacji zadania. Przed przystąpieniem do pracy należy przygotować wszystkie niezbędne materiały, tak aby w trakcie wykonywania zadania nie przerywać pracy i nie ulec pokusie odkładania na później. Odpowiednie przygotowanie stanowi silny czynnik motywujący do intensywnej pracy.
- Rozpocznij działania od czegoś niewielkiego. Zgodnie z regułą Pareto, pierwsze dwadzieścia procent zadania decyduje o osiemdziesięciu procentach jego wartości. Rozpoczynając zadanie od prostej czynności łatwiej jest zacząć, a następnie doprowadzić sprawę do końca. Realizacja nawet najprostszego zadania da ci satysfakcję i zmotywuje do podjęcia kolejnego działania.
- Rozpoczęcie od zewnętrznej części. Główna część zadania wymaga czasem podjęcia czynności przygotowawczych. Najlepiej w tym przypadku rozpocząć od rzeczy łatwiejszych, po czym przystąpić do sedna sprawy.
- Rozpoczęcie od wewnątrz. Jest to technika odwrotna do opisanej wcześniej. W tym przypadku należy rozpocząć od zadania najtrudniejszego, najbardziej czasochłonnego i zakończenie go. Pozostałe zadania z listy nie będą stanowiły problemu.
- Najtrudniejsze zadanie na początek dnia. Podejmując najbardziej nieprzyjemne zadanie w godzinach porannych, człowiek zaczyna odczuwać radość związaną z faktem, że pozostałe zadania do wykonania w ciągu dnia pracy są dużo łatwiejsze.
- Myślenie o korzyściach wynikających z załatwienia sprawy. Wypisanie wszystkich powodów, dla których należy wykonać pracę determinuje wzrost motywacji do jej zakończenia.
- Kończenie zadań rozpoczętych. Po rozpoczęciu pracy nad określoną sprawą należy doprowadzić ją do końca. Takie zachowanie uczy wytrwałej i wydajnej pracy na innych płaszczyznach.
Prokrastynacja to uporczywy i szkodliwy nawyk odkładania na później, z którym spotykamy się co raz częściej. Nadmiar bodźców oraz obowiązków, życie w ciągłym stresie powoduje, że nasz organizm jest zmęczony, a nam zwyczajnie się „nie chce”, co sprowadza się do odkładania sprawy na przysłowiowe jutro. Zapewne wszystkich zasad nie uda Ci się zastosować już dziś. Wybierz przynajmniej trzy i przystąp do realizacji już dziś, po co czekać do jutra – wygraj z prokrastynacja.