Prowadzenie własnej firmy dla wielu jest niespełnionym marzeniem o dobrobycie oraz o niezależności nie tylko finansowej ale i czasowej, a dla innych to droga przez mękę związana z zarządzaniem pracownikami, prowadzeniem własnej księgowości i stu procentową odpowiedzialnością, stąd wybierają oni tak zwany „ciepły etat”. Pomijając plusy i minusy bycia na swoim jedno jest pewne – początki bywają trudne i stresujące, natomiast nie brak ekscytacji i ciekawości. Na co trzeba się przygotować i od czego zacząć własna działalność?
Stres związany z prowadzeniem działalności wiąże się z pracą od zera. To nieraz błądzenie w czeluściach skomplikowanych przepisów prawnych, procedur oraz życie w nie pewności czy wszystko będzie tak jak sobie zaplanowaliśmy w biznesplanie. I tutaj pojawia się pierwsze must have, które powinien sporządzić każdy młodociany stażem przedsiębiorca – biznesplan. Biznesplan to w dużym skrócie mapa działalności, to plan biznesowy wykorzystywany przede wszystkim przy ocenie opłacalności przedsięwzięć gospodarczych. Narzędzie to koncentruje się na kompleksowym opisie celów, planów finansowych i zadaniach jakie stawia się przed daną organizacją i jej zarządem. O tym jak sporządzić biznes plan dowiesz się z artykułu: Co to jest biznesplan?
Kolejnym aspektem niezbędnym przy tak zwanej pracy na swoim jest określenie misji i wizji działalności. Tutaj kluczowym punktem są klienci docelowi oraz odpowiedź na najważniejsze pytanie, zawarte również w biznesplanie – jakie potrzeby klientów będziesz zaspokajać? Zacznijmy od misji. Czyli od określenia: po co?, Jaki jest sens? Misja to najogólniejszy cel, który opisuje powód istnienia organizacji. Misja firmy to jej swoisty i niepowtarzalny kod genetyczny, który zawiera w sobie odpowiedź na takie pytania jak:
- Kim my jesteśmy?
- Po co to robimy? Dla kogo pracujemy?
- Czym się zajmujemy?
- Jakie są nasze wartości?
Dobrze sformułowana misja powinna zawierać trzy główne elementy:
- opis cech produktu/usługi (Co chcemy robić? Na czym się koncentrujemy?)
- opis cech klienta (Dla kogo to robimy? Gdzie chcemy to robić? Jaki jest nasz klient?)
- opis cech podmiotu/organizacji (Co będzie nas wyróżniało? Jaka będzie nasza specyficzna cecha?)
Drugim elementem składającym się na tożsamość firmy jest wizja, która powinna być odpowiedzią na pytanie: Dokąd zmierzamy?. Wizja to idealna koncepcja przyszłości organizacji. To obraz, który jednostki działające w ramach firmy chcą wykreować i urzeczywistnić. Dobrze sformułowana powinna nakreślać kierunek działania i opisywać sytuacje finansową i biznesową, w której firma chciałaby się znaleźć. Poprawnie sformułowana wizja powinna zawierać rozbudowany opis celu jej działalności widziany z perspektywy wszystkich działów.
Przed rozpoczęciem rejestracji własnej działalności warto poświęcić trochę uwagi i czasu wyszczególnionym powyżej elementom. Dzięki takiej organizacji stres i przeciwności, które napotkasz na drodze własnego biznesu będą dla Ciebie bułką z masłem. Warto się przygotować, gdyż badania pokazują, iż 45% właścicieli firm określa siebie jako zestresowanych, co stanowi wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do osób pracujących na etatach. A przecież wydawać, by się mogło, że niezależność finansowa i możliwość zarządzania własnym czasem oraz brak kontroli to istny raj! Okazuje się, że odpowiedzialność i często nieumiejętność odpoczywania spędza przedsiębiorcą sen z powiek. Zadbaj również o work life balance!