Wypalenie zawodowe w dobie pandemii, kiedy rozrywka i wyjścia z domu ograniczone są do niezbędnego minimum, staje się coraz częstszym zjawiskiem wśród pracowników. Na wypalenie zawodowe ma wpływ wiele czynników, wśród tych najpopularniejszych wymienia się wyrabianie nadgodzin, niskie płace, monotonne zadania, a także nieumiejętność oddzielenia pracy zawodowej od życia prywatnego i odpoczynku. Wypalenie zawodowe najczęściej dotyczy zawodów, w których jest duży kontakt z drugim człowiekiem m.in. pielęgniarki, nauczyciele, pracownicy call center, lekarze czy też handlowcy. Zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne na całym świecie.
Jak organizacja może zapobiegać ryzyku wystąpienia wypalenia zawodowego?
Mając na uwadze to, iż przepracowany pracownik na dłuższą metę nie jest efektywny, należy zapewnić podwładnym czas na odpoczynek i relaks. Wiele osób być może narzeka na ciągły brak czasu i pracę po godzinach, ponieważ napotyka na trudności związane z organizacją pracy. W tym przypadku bardzo skuteczne mogą okazać się wszelkie szkolenia o tematyce zarządzania sobą w czasie, delegowania zadań czy planowania. Przestrzeganie zasady work life balance jest kluczem do uniknięcia wypalenia zawodowego. Jako lider inspiruj pracowników do rozwijania własnych zainteresowań i motywuj do efektywnego planowania i zarządzania czasem. Osoby, które swoje funkcjonowanie ograniczają tylko do pracy bardziej narażone są na ryzyko wypalenia zawodowego.
Kolejnym działaniem minimalizującym ryzyko wypalania zawodowego jest udział w szkoleniach i warsztatach. Korzystając z bogatej oferty szkoleń biznesowych oraz tych z zakresu kompetencji miękkich warto wybrać te, które poświęcone są zarządzaniu stresem oraz rozwoju w zakresie inteligencji emocjonalnej. Pracę w warunkach silnego stresu również zalicza się do najczęstszych czynników wypalenia zawodowego. Jako lider przeprowadź rozmowy z pracownikami na temat stresorów występujących w ich życiu codziennym. Życie w wiecznym stresie jest wykańczające dla organizmu stąd w pewnym momencie nieokiełznany stres staje się bardzo destrukcyjny.
Jeśli dostrzegasz, że twoi pracownicy są mało zmotywowani i często wykonują te same zadania to zaangażuj ich w nowy, być może kompletnie nie związany z ich obecnym zajęciem projekt. Nie pozwól by Twoi pracownicy byli wypalonymi rutyniarzami.
Wiele osób narzeka na swoją pracę kiedy nie widzi perspektyw rozwoju. Jako lider ustal klarowną ścieżkę rozwoju zawodowego i inwestuj w rozwój osobisty pracowników. Ponadto przeprowadzaj rozmowy oceniające w czasie których poznasz sytuację zawodową pracownika oraz udzielisz informacji zwrotnych. W czasie rozmów pracowniczych masz okazję zaproponować podwyżkę i omówić wynagrodzenie. Niezmienna pensja i brak możliwości uzyskania podwyżki również zaliczane są do czynników wpływających na wypalenie zawodowe.
Kluczowym aspektem w zakresie zmniejszenia ryzyka wypalenia zawodowego jest również dbanie o relacje między pracownikami, budowanie atmosfery podnoszącej zaangażowanie, akcentowanie tego jak ważna jest komunikacja oraz aktywne słuchanie siebie nawzajem.
Komfort psychiczny zapewniany przez lidera na przykład poprzez udzielanie feedbacku, wsłuchanie się w problemy i stresory pracowników jest elementem wsparcia psychicznego, który również niweluje ryzyko powstania wypalenia zawodowego.