Awanse wewnątrz struktury firmy są aspektem znaczącym przy wyborze miejsca pracy. Zdecydowanie bardziej wolimy takie organizacje, które umożliwiają przyszły awans i rozwój kariery zawodowej. No tak, ale co zrobić kiedy już dostaniemy „stołek wyżej” i nagle w jeden dzień, nasi koledzy i koleżanki zza biurka stają się podwładnymi? W takiej sytuacji cała struktura zespołu musi się przebudować. Rola i relacje przyszłego szefa bardzo się zmieniają, gdyż od tej chwili ta osoba będzie odpowiedzialna za pracę swoich kolegów i koleżanek.
Obowiązkami lidera jest kontrolowanie stopnia realizacji zadań, wprowadzanie zmian, udzielanie feedbacku oraz przydzielanie np. premii czy obowiązków. Są to trudne i odpowiedzialne zadania. Ich trudność wzrasta kiedy dotyczy kolegów, z którymi do niedawna plotkowało się na korytarzach czy zapraszało na popularne domówki.
Aby pełnić efektywną funkcję lidera dla zespołu z którego się awansowało po pierwsze, trzeba zdać sobie sprawę i zaakceptować to, że nie będzie tak jak wcześniej. Nie ma takiej możliwości, by pozostać w takiej samej relacji z członkami zespołu.
Po drugie, warto zadać sobie pytanie z jakich powodów przyjąłem/przyjęłam propozycję takiego stanowiska. Czy ważniejszy jest dla mnie awans i spełnienie się w nowej, bardzo odpowiedzialnej roli czy raczej pozostanie w strefie komfortu i utrzymywanie przyjacielskich relacji z obecnymi kolegami i koleżankami. Nie warto wcielać się w managera, który teraz pokaże kto tu rządzi lub w kierownika, który się podporządkowuje, bo chce żeby dalsze relacje były równie koleżeńskie co wcześniej.
Pewne rzeczy, trzeba zdefiniować po pierwsze na nowo, a po drugie obiektywnie, zgodnie z rzeczywistością i to już na samym początku. Warto pamiętać, iż sytuacja nie jest trudna tylko dla świeżo upieczonego lidera, lecz także dla członków zespołu. Taki dyskomfort warto omówić głośno, wyprowadzając na światło dzienne takie aspekty jak: zmiana dotychczasowych relacji w zespole, obowiązki i zadania, które wynikają z pełnienia funkcji lidera, czy wyjaśnienie motywacji przyjęcia takiego stanowiska. Drogowskazami, którymi może kierować się manager w takiej sytuacji powinny być asertywność oraz otwartość.
Na pierwszym spotkaniu, warto wygłosić tak zwane expose szefa w którym to, należy przedstawić ogólny zarys pracy zespołu, udzielić odpowiedzi na pytanie, które dręczy w takiej sytuacji wszystkich czyli: „Jak to teraz będzie?”. Powiedz, co, jak i kto! Zaprezentuj swoje cele, zasady i priorytety – pokaż też za co nagradzasz i jakie wsparcie oferujesz dla członków swojego zespołu.
Początki zawsze są trudne, warto dać sobie czas. Specjaliści zajmujący się zarządzaniem twierdzą, że proces adaptacji nowego lidera przebiega od 3 do 6 miesięcy.