Dobre nawyki menadżera – nowe spojrzenie na efektywność

453
0
UDOSTĘPNIJ
Nawyki menadżera

Jak być człowiekiem sukcesu, a co za tym idzie efektywnym menadżerem i liderem ? Należy mieć na uwadze kluczowe wartości naszego życia takie jak: wewnętrzna spójność, uczciwość oraz szacunek do samego siebie i drugiego człowieka bez względu na pełnioną przez nas rolę. Należy doprowadzić do erupcji własnego potencjału i wykorzystać go we wspólnej pracy, realizując określone cele..

Każdy z nas patrzy na świat w specyficzny dla siebie sposób, co powoduje różnicę zdań i opinii. Jako menadżer musisz mieć świadomość tego, że każdy z Twoich pracowników został wychowany w innym środowisku i może nie dostrzegać tego co Ty. Powinieneś poznać ludzi, zobaczyć co jest dla nich ważne, jaka jest ich mentalna mapa świata za pomocą której oceniają i rozumieją rzeczywistość. Dobry menadżer umie wyjść ze swojej roli po to żeby zrozumieć światopogląd innych oraz to, w jaki sposób odbierają oni stawiane im zadania.

Podstawową cechą menadżera jest proaktywna postawa. To nic innego jak świadomość tego, że w każdej sytuacji trzeba brać odpowiedzialność i wybrać właściwą reakcję na to, co nas spotyka. Menadżer jest swego rodzaju przewodnikiem, który bierze sprawy w swoje ręce i jest za nie odpowiedzialny. Pamiętaj o tym by działać w obszarach, w których możesz coś zrobić. Dotykaj zagadnień, które możesz zmienić i na które masz wpływ. Ludzie reaktywni koncentrują się na wszystkim tylko nie na sobie, przez co stoją ciągle w miejscu, a Ty jesteś liderem jutra, bądź więc proaktywny! Umożliwiaj także swoim pracownikom branie odpowiedzialności za ich prace i jej rezultaty.

Menadżer musi być osobą, która zaczyna z wizją końca, tzn. wie gdzie jest koniec drogi, którą podąża i dokąd chce dojść. Mając kierunek, wcześniej, czy później się do niego dotrze. Zacznij, więc wyznaczać cele do realizacji i skupiaj się na tym, by do nich dotrzeć. Zastanów się jak wielu członków Twojego zespołu zna wizję końca i wie, co jest naprawdę ważne i co macie osiągnąć?

Trzeci nawyk odnosi się do tego, by rzeczy pierwsze względem ważności wykonywać jako pierwsze. Kluczem sukcesu jest taka organizacja czasu, by zadania wykonywać skrupulatnie i bez pośpiechu. W swoim planie dnia warto wziąć pod uwagę sprawy najważniejsze i pilne. W końcu skuteczne przywództwo to nie tylko wyznaczanie celów, ale także dążenie do ich realizacji, na co potrzeba czasu. Jako lider i menadżer weź pod uwagę, czy pracownicy skupiają się na tych działaniach, które zbliżają do realizacji celów?

Aby móc dowodzić musisz osiągnąć swoje prywatne zwycięstwo. To znaczy być odpowiedzialnym, chętnym do działania, zaczynać z wizją końca i umieć ustawić priorytety. Kolejne 3 nawyki odnoszą się do zwycięstwa zespołowego.

Zawsze istnieje rozwiązanie konfliktu dzięki któremu mogą wygrać obie strony. Zamiast ustępować, chodzić na kompromis i tracić krakowskim targiem po połowie, poszukaj rozwiązania, które będzie korzystne dla obu stron. Jako menadżer nie skupiaj się na tym, czyja metoda zostanie wykorzystana, to nie jest ważne, tak bardzo jak osiągnięcie wspólnego rezultatu.

Nawyk 4 mówi o tym, że należy myśleć w kategoriach wygrana-wygrana, takie relacje mają skupiać naszą uwagę na rezultatach rozmów i rozwiązywaniu problemów. Zastanów się, czy prowadzisz politykę opartą na współpracy czy może na współzawodnictwie, w którym nie ma miejsca na poszukiwanie wzajemnych korzyści?

We współpracy między ludźmi bardzo ważne jest to, aby chcieć zrozumieć innych. Jak często wydaje Ci się, że wiesz co myśli Twój podwładny, a swoich najbliższych zasypujesz mnóstwem rad? Nie stawiaj diagnozy, nie oceniaj, tylko zechciej spróbować poznać motywy działań innych.

Piąty nawyk mówi o tym, że najpierw trzeba postarać się zrozumieć, a potem być zrozumianym. Jako lider zastanów się czy członkowie Twojego zespołu mają do Ciebie zaufanie, otwarcie wyrażają swoje przekonania i emocje oraz wiedzą, że chcesz ich zrozumieć?

Nawyk szósty czyli synergia, oznacza zwielokrotnienie efektów dzięki podjęciu wspólnych działań. To nic innego jak znalezienie rozwiązania, na które ludzie tworząc osobno nigdy by nie wpadli. Synergia jest owocem połączenia myślenia w duchu wygrana-wygrana oraz postawy, która nakazuje dostroić się do innych i przyjąć ich punkt widzenia. Jako menadżer motywuj pracowników do działania zespołowego w którym wykorzystują oni swoje zalety i umiejętności przy jednoczesnym niwelowaniu słabości i wad dzięki wsparciu innych.

Na koniec pamiętaj o tym, że każdy potrzebuje czasu dla siebie i chwili na naładowanie akumulatorów. Nie rozwijając się w czterech wskazanych obszarach: fizycznym, mentalnym, społecznym oraz duchowym, efektywność w końcu spada. Bez czasu dla siebie będziesz pracował coraz gorzej, jak tępiąca się z czasem piła, a wraz z Tobą Twoi pracownicy. Czy członkowie Twojego zespołu mają czas dla siebie? Żyją w równowadze pomiędzy życiem prywatnym i osobistym?

Już dzisiaj ustal priorytety, określ swoje życiowe role, zbuduj wizję końca, weź odpowiedzialność na siebie, twórz relacje oparte na wspólnej wygranej, pogłębiaj zaufanie i chciej poznać innych. W końcu wszyscy jesteśmy ludźmi, a Ty masz tę wyjątkowa rolę bycia dla innych nie tylko menadżerem, ale również mentorem i przewodnikiem. Zostałeś wybrany na takie stanowisko, by słuchać, pomagać i rozumieć innych, być ich przyjacielem, a nie wrogiem i formalnym autorytetem.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here