Gry, na pierwszy rzut oka kojarzą nam się z dzieciństwem, konsolą, dobrą zabawą, a także z przegrywaniem i wygrywaniem. Jedno jest jednak pewne wszyscy kochamy gry!
Grywalizacja powstała wraz z pierwszymi ludźmi i mimo swojej długiej historii, właściwie w każdej branży przeżywa obecnie renesans, czyli odrodzenie. Grywalizacja, po angielsku gamification, nie oznacza nic innego jak edukację poprzez zabawę. Przez wiele firm ta technika wykorzystywana jest w procesie edukacji, budowania zaangażowania i rekrutacji pracowników, a także w trakcie szkoleń biznesowych.
Grywalizacja zawdzięcza swój sukces temu, iż umożliwia interaktywność oraz rywalizację, co powoduje, iż zaangażowanie uczestników do podjęcia działań rośnie. Gamifikacja wykorzystuje elementy standardowej gry, bazując na sytuacjach biznesowych z życia codziennego. Można powiedzieć, że gry to przestrzeń, w której dzięki metodom projekcyjnym, można poznać siebie, nauczyć się czegoś nowego, a przy tym dobrze się bawić. Autorzy gier, pisząc daną rozgrywkę mają ustalony cel nadrzędny, ze względu na niego, gry biznesowe, możemy podzielić na:
- grywalizację, mająca na celu podniesienie zaangażowania wśród pracowników. Są to wszelkie gry w których pracownicy zbierają punkty np. za udział w testach językowych, czy obejrzenie filmu związanego z nowo wprowadzonym produktem. Forma gry zapewnia przeliczanie punktów na nagrody, a także wzajemną rywalizację. Badania pokazują, że odpowiednio zaangażowani pracownicy bezpośrednio wpływają na zyski organizacji i satysfakcję klientów! Grywalizacja może pomóc w zwiększeniu zaangażowania i produktywności w miejscu pracy, ponieważ poprzez formę zabawy, zmienia nastawienie i inspiruje pracowników do zmiany zachowań.
- gry szkoleniowe, które stanowią najbardziej pożądany produkt na rynku szkoleń, ze względu na to, iż wypierają standardowe metody szkoleniowe czyli „papier-ołówek”, lub slajdy z prezentacji na rzecz metod, które aktywizują uczestników. Poprzez doświadczanie na samym sobie, uczestnicy dużo szybciej się uczą, a także mają okazję w zaprojektowanej rzeczywistości poznać siebie oraz wykorzystać poznane techniki. Grywalizacja, umożliwia tak zwane wzmożone poczucie efektu. W środowisku, który zapewnia grywalizacja pracownicy wykonują więcej zadań i lepiej odnoszą się do swoich umiejętności, w porównaniu do zwykłego oglądania filmów instruktażowych lub przeglądania prezentacji. Niekwestionowaną zaletą grywalizacji jest to, że sprawia, iż nauka jest bardziej ekscytująca poprzez włączenie wizualnych elementów gry i zwiększanie praktyczności.
- gry wykorzystywane przez działy HR w celu rekrutacji pracowników. Są to wszelkie gry, które pozwalają rekruterom sprawdzić jak dana osoba zachowuje się w określonej sytuacji.
- gry skoncentrowane na celach sprzedażowych – Grywalizacja napędza zachowania, a następnie je mierzy. Zamiast koncentrować się na wynikach, grywalizacja skupia się na działaniach, które stymulują sprzedaż. Gamifikacja to świetny sposób na promowanie marek i produktów, świetnym przykładem mogą być popularne biedronkowe pluszaki.
Reasumując, w ciągu ostatnich kilku lat grywalizacja zaczęła odgrywać coraz większą rolę w organizacjach. Poszukując nowego sposobu na budowanie zaangażowania, wynagradzanie i rozwój pracowników, firmy zwracają się w kierunku grywalizacji. Gry biznesowe, szkoleniowe zaczęto włączać się w rzeczywiste procesy, takie jak rekrutacja, uczenie się i motywacja. Dynamicznie rozwijająca się dziedzina grywalizacji odgrywa obecnie kluczową rolę w zwiększaniu wydajności sprzedaży, obsługi klienta i szkoleń. Aby rozwiązania oferowane przez grywalizację były skuteczne, gra musi być dobrze zaprojektowana, a także poprowadzona przez doświadczonego trenera.