Praca zdalna jeszcze rok temu stanowiła pożądany przez pracowników motywator pozapłacowy. Natomiast sytuacja epidemiologiczna spowodowała, że duża część biurowców opustoszała i wielu z dyrektorów jak i pracowników zostało postawionych przed faktem dokonanym. Z punktu widzenia jednych i drugich praca zdalna umożliwia oszczędności choćby w kwestii czasu i finansów. Mimo to, wciąż wiele firm ma obawy, iż praca z domu doprowadzi do spadku efektywności. Istnieją jednak sposoby na wpłynięcie na zaangażowanie pracowników będących na home office:
1. Ustal wzajemne oczekiwania
Pozwalając pracownikom pracować z domu, ważne jest, aby określić jasne oczekiwania i wytyczne, aby wiedzieli oni dokładnie, co jest, a co nie jest akceptowane w trakcie dnia pracy zdalnej. Te oczekiwania powinny obejmować takie aspekty jak śledzenie czasu pracy, zasady komunikacji, przerwy w pracy i zakres obowiązków. Podczas pracy zdalnej pracownicy mogą korzystać z narzędzi, takich jak Microsoft Excel, aby notować stopień realizacji zadań.
2. Wyznacz sposoby komunikacji
Co ciekawe nie poleca się by w czasie home office komunikacja odbywała się tylko za pomocą telefonu służbowego. Uznaje się, że jest on zarezerwowany do pilnych i nagłych spraw. Natomiast dużą popularnością cieszą się wewnętrzne komunikatory, które wyświetlają obecność i aktywność pracownika. W przypadku kiedy w twojej organizacji nie ma takiej platformy można skorzystać np. z Microsoft Teams, czy nawet Skype. Oczywiście tradycyjne e-maile również są drogą komunikacji, jednak w pracy zdalnej ważna jest komunikacja werbalna, a także w miarę możliwości – wizualna za pomocą video. Większość spraw na pracy zdalnej realizuje się po przez telekonferencje, zwane powszechnie z angielskiego call’ami. W mailach natomiast potwierdza się ustalenia, przesyła załączniki czy załatwia sprawy bardziej formalne. Przekazywanie informacji i kontakt bezpośredni zmniejszy ryzyko powstawania nieporozumień, a zwiększy zaangażowanie pracowników.
3. Zaufaj członkom swojego zespołu
Mało motywujący jest szef, który obdzwania pracowników o 09:00 sprawdzić czy aby na pewno wstali już z łóżka i siedzą przy biurku. Pracownicy, którzy wyczuwają brak zaufania, który można odczytać jako podświadome osądzanie ich o oszustwo nie są zmotywowani. Jeśli twoim problemem, jest ograniczone zaufanie to spróbuj zdefiniować pojęcie pracy, czy jest to siedzenie przy laptopie ustawowe 8 godzin czy może realizacja konkretnych celów i zadań? Ważne jest, aby mieć pewność, że Twoi pracownicy zajmą się swoimi obowiązkami – zrealizują wyznaczone im cele. Twoja kontrola powinna obejmować właśnie obszar wyznaczonych celów.
4. Zapewnij pracę zespołową.
Praca zdalna na dłuższą metę może być demotywująca sama w sobie ze względu na ograniczone kontakty społeczne. Jest to szczególnie zauważalne u osób mieszkających samemu i przy rygorystycznych obostrzeniach sanitarnych zakazujących spotkań towarzyskich. Należy pamiętać, iż z natury człowiek jest istotą stadną, a samo pójście do pracy i spotkanie w niej innych ludzi, poznawanie ich historii i codziennych przygód samo w sobie jest motywatorem. Stąd, zapewnij swojemu zespołowi zadania wymagające wzajemnej współpracy, organizuj telekonferencje z większą ilością osób, a także znajdź w ich czasie przestrzeń do krótkich rozmówek prywatnych czyli tak zwanych small talk’ów.
5. Postaw na elastyczność