Co to jest porządek? Co to znaczy „ładnie”? Dla każdego te słowa mają podobne znaczenie, choć zupełnie inaczej brzmią ich definicje formułowane przez nas samych. I tak, właśnie w łatwy sposób można dojść do wniosku, że każdy z nas widzi świat przez własne okulary. Stąd często rodzą się konflikty i nieporozumienia. Winna temu jest mało poprawna komunikacja, a raczej brak znajomości skutecznych techniki komunikacji.
Po pierwsze, wyćwicz w sobie nawyk budowania komunikatów według schematu: opis faktów + twoje uczucia. Jeśli zaczniesz rozmowę od opisu swoich emocji to istnieje spora szansa zaistnienia konfliktu. Mówiąc o faktach, od razu naświetlimy sprawę, problem. Tylko czy stwierdzenie „tutaj jest bałagan” jest obiektywnym faktem, czy może subiektywnym odczuciem? Fakt, to to co widać gołym okiem i jest to namacalne czyli np. to że klocki są nie na swoim miejscu.
Kolejny krok w stronę efektywnej komunikacji to komunikaty Ja, czyli zamiast mówić – Ty źle zrobiłeś ten raport, warto powiedzieć: Uważam, że ten raport jest wykonany mało poprawnie, będę wdzięczny gdy poprawisz… Zrezygnuj z ocecny innych, nazywaj zachowania i mów o tym jak ty czujesz się w określonej sytuacji. Poza komunikatami Ja, warto pamiętać, by pracując w zespole mówić do osoby, a nie o osobie. Zwracaj się, do pracowników imionami, zamiast powiedzieć – Według mnie, Agnieszka popełniła błąd, powiedz Agnieszko, wydaje mi się, został popełniony błąd.
Chcąc od kogoś coś wyegzekwować, mów instrukcyjne. Wystarczy spojrzeć na plac zabaw, rodzice krzyczą do dzieci – nie biegaj, nie płacz itd. Są to typowe komunikaty zakazu, które zazwyczaj charakteryzuje niska skuteczność, ze względu na to, iż nasz mózg myśli obrazami, a słowo „nie” nie niesie za sobą żadnego wyobrażenia. Eksperci od skutecznej komunikacji, polecają, by mówić wprost to co chcemy osiągnąć (komunikaty instrukcyjne).
Jeśli chcesz, powiedzieć, że coś nie przypadło Ci do gustu posługuj się takimi określeniami jak: mniej – więcej, zamiast źle – dobrze.
Do cech osób z wysokimi umiejętnościami zalicza się otwartość, szczerość, uczciwość, autentyczność. W komunikacji interpersonalnej nie najlepiej radzą sobie osoby, które mają skłonność do manipulacji i nieszczerości.
Mimo używania tego samego języka, często spotykamy się z nieporozumieniami, które wynikają z błędów komunikacji. Postaw sobie jako roczny cel opanowanie technik i zasad skutecznej komunikacji. Zacznij działać już dziś!