Przywództwo sytuacyjne to sposób zarządzania polegający na elastycznym dostosowaniu się lidera do sytuacji, pracownika oraz rodzaju zadania. Według twórcy tego rodzaju kierowania ludźmi, lider powinien posiadać takie kompetencje jak:
- elastyczność, rozumianą jako zdolność dostosowania różnych stylów przywódczych w sposób naturalny, komfortowy i najlepszy dla rozwoju pracownika jak i osiągnięcia celu;
- gotowość i zdolność do analizy sytuacji i oceny potrzeb rozwojowych pracowników, aby zdecydować, który styl przywódczy jest najbardziej odpowiedni do realizacji zadania;
- partnerstwo w rozwoju rozumiane jako osiąganie porozumienia z ludźmi przy wdrożeniu wymaganego stylu przywódczego w celu wykonania zadań ważnych z punktu widzenia organizacji i rozwoju osobistego pracownika.
Aby udoskonalić te trzy kompetencje pamiętaj, że:
- Nie ma najlepszego stylu przywódczego. Zależy on od zadania oraz od ludzi.
- Musisz stosować różne style przywódcze dla tych samych ludzi w zależności od ich celów, umiejętności i zadań.
- Bardzo ważna jest efektywna komunikacja i osiąganie porozumienia z innymi ludźmi.
Według Modelu Przywództwa Sytuacyjnego®, zanim menedżer wybierze styl zarządzania, musi najpierw zrozumieć sytuację oraz specyfikę zadania i potrzebne kompetencje do jego realizacji.
Dobry lider powinien zmieniać swój styl zarządzania, w zależności od stopnia dojrzałości pracownika, poziomu rozwoju jego kompetencji i rodzaju zadania. Ken Blanchard mówi, że „kluczem do udanego przywództwa jest dziś wpływ, a nie formalna władza”. Odpowiednia analiza sytuacji umożliwi Ci wybór najbardziej pasującego stylu przywództwa. Aby zdecydować, który styl przywództwa wykorzystać oraz kiedy i jak go zastosować, naucz się diagnozować Poziom Rozwoju Pracownika – jego kompetencje i zaangażowanie w kontekście realizowanego zadania lub celu.
Rolą Przywódcy sytuacyjnego, również jako nauczyciela i coacha jest rozwijanie współpracowników tak, aby stawali się oni coraz bardziej zmotywowani i skuteczni w swoich działaniach. Jako Przywódca musisz stwarzać środowisko, w którym ludzie mogą zdobywać, rozwijać i dzielić się swoimi umiejętnościami.
Przywództwo sytuacyjne to nie tylko wydawanie poleceń i ocena. Pamiętaj, że Twoi podwładni pracują na wasz WSPÓLNY sukces, stąd ważne jest to abyś stwarzał im możliwość rozwijania się, podnoszenia swoich kwalifikacji, zaangażowania i odpowiedzialności za wspólne dobro.