W poprzednim artykule omówiono potrzeby i oczekiwania od pracodawcy przedstawicieli pokoleń baby boomers oraz X. Natomiast ten artykuł przybliży stosunek do pracy pokoleń Y i Z.
Z kolei, przedstawiciele pokolenia Y oczekują od pracodawcy częstych informacji zwrotnych, elastycznych warunków pracy, wysokiego wynagrodzenia, inwestowania w ich rozwój, wyzwań zawodowych, a także realnego wpływu na podejmowane decyzje i wykonywane zadania. Często dla starszych pokoleń liderów trudność stanowi współpraca z igrekami, ponieważ wymagają oni cyklicznych ocen pracowniczych tak zwanych feedbacków, a co więcej ich potrzeba współtworzenia organizacji i zabierania głosu w kluczowych sprawach niekiedy wydaje się niemożliwa do zrealizowania.
Istotnymi potrzebami tej generacji są również: podejmowanie inicjatywy, docenienie, współpraca w zespole, elastyczność pracy, możliwość pozostania niezależnym, a także posiadanie czasu dla siebie samego. Wiele osób z tego pokolenia, odrobiło lekcję ekonomii i posiada więcej niż jedno źródło utrzymania. Takie osoby często zmieniają pracę i nie przywiązują się na długo, są nastawieni na siebie i swój sukces osobisty, który mogą zrealizować w różnych obszarach życia, niekoniecznie w tym zawodowym. Często synonimem dobrej pracy dla milenialsów jest godziwe wynagrodzenie i satysfakcjonujące warunki zatrudnienia. Wiele badań wykazało, że motywację do pracy dla pokolenia Y stanowi podwyżka, karta multisport, wyjazd integracyjny, możliwość rozwoju osobistego/zawodowego czy ubezpieczenie zdrowotne.
O oczekiwaniach i potrzebach pokolenia Z dopiero zaczyna mówić się głośno na rynku pracy, ponieważ jest to pokolenie bardzo młode i dopiero nakreślające swoje zwyczaje. Na pewno są to osoby, które cenią sobie elastyczność w miejscu pracy, niekoniecznie lubią zasady i reguły. Ważne są dla nich relacje i praca z ludźmi choćby po drugiej stronie globu. Nie lubią pracy papierkowej i monotonnej. Od pracodawcy oczekują pełnego dostępu do informacji, posiadania wpływu na to co się dzieje w organizacji, przy czym chcą mieć wolną rękę. W pracy cenią swobodę, dobrą atmosferę, szybkie rezultaty, a także wysoką jakość za wysoką cenę. Od pracodawcy oczekują oceny pracy i rezultatów, są przyzwyczajeni do ciągłych ocen w postaci instagramowych like’ów. Kluczowa jest dla nich praca zadaniowa przy konkretnie postawionych celach i w obliczu informacji szybkich do zdobycia, ponieważ są nastawieni na osiągniecie sukcesu w mgnieniu oka, praca w tak zwanym trybie małych kroków ich frustruje.
Dzisiejsi młodzi szukają różnorodności, stronią od rutyny i męczy ich stabilizacja przez co są wielozadaniowi i nie przyzwyczajeni do czekania. Kluczowymi oczekiwaniami ze strony pracodawcy są dla nich zaspokojenie potrzeb finansowych, dostępność benefitów pozapłacowych, dostęp do nowoczesnych technologii, swoboda działania, możliwość pracy zdalnej, dobre warunki zatrudnienia, które nie będą narażały ich zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego, a także możliwość elastycznych godzin pracy, ponieważ przedstawiciele pokolenia Z lubią rozwijać swoje hobby oraz mieć czas dla siebie. U swoich pracodawców, do których notabene nie są bardzo przywiązani cenią brak faworyzowania, dotrzymywanie słowa, otwartość na potrzeby podwładnych, partnerskie traktowanie, szacunek do czasu i siebie nawzajem.
Tak różne podejścia do pracy generują szereg konfliktów i nieporozumień. Każde pokolenie może mieć swoje preferencje i oczekiwania, jeśli chodzi o wypełnianie obowiązków zawodowych. Na przykład pokolenie X, pokolenie wyżu demograficznego i członkowie cichego pokolenia mogą bardziej szanować władzę niż ich późniejsi koledzy. Charakteryzuje ich większa lojalność w stosunku do pracodawcy. Natomiast, obecni młodzi preferują odmienny sposób komunikacji tak zwany on-line co zapewnia międzynarodową i szybką wymianę informacji. Sztuką jest połączenie tych różnych światów wartości i potrzeb, stworzenie takich ścieżek komunikacji, które będą trafiały do przedstawicieli każdego pokolenia.