Efektywny zespół to grupa ludzi, którzy mają wspólny i precyzyjny cel. Zespół, który osiąga sukcesy to taki, który charakteryzuje się jasnym podziałem ról, zadań i odpowiedzialności. Praca w zespole umożliwia: wzajemne uzupełnianie się kompetencjami, gromadzenie i analizowanie większej ilości informacji, łączenie potencjałów w rozwiązywaniu złożonych problemów oraz wzajemne motywowanie i wspieranie się w działaniu.
Podstawą działania dobrego zespołu jest docenianie różnic indywidualnych i rozumienie, że świat jest takim jakim my go akurat widzimy. Ta sama sytuacja może być odbierana przez rożne osoby w bardzo odmienny sposób.
Do cechy dobrego zespołu zaliczamy:
- niewielką liczebność grupy – do 15 osób;
- średni stopień spójności grupy;
- współpracę nastawioną na realizację wspólnych celów, które są zrozumiałe dla wszystkich członków zespołu;
- przeszkolenie członków zespołu z umiejętności słuchania siebie nawzajem, a także technik skutecznej komunikacji;
- odnoszenie się się do siebie z należytym szacunkiem;
- określone w ścisłych ramach czasowych celów zespołu;
- różnice statusu – niewielkie;
- adekwatny, nieautorytarny styl kierowania;
- eliminowanie niezdrowej rywalizacji;
- określony podział ról i obowiązków;
- współuczestnictwo w podejmowaniu decyzji.
„Jeden za wszystkich i wszyscy za jednego” czy może „…sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem…”? – zalety pracy zespołowej
O tym, że praca grupowa daje w wielu sytuacjach dużo bardziej wymierne korzyści niż gdy jednostka pracuje samodzielnie mowa jest w wielu opracowaniach. Do najważniejszych zalet pracy w grupie można zaliczyć:
- lepszą wydajność i efektywność pracy,
- większą ilość kreatywnych rozwiązań (w końcu co dwie głowy to nie jedna!),
- możliwość skorzystania z różnorakich doświadczeń i umiejętności członków zespołu,
- zwielokrotnienie mobilizacji do działania,
- terminową realizację projektów,
- wzmacnianie więzi międzyludzkich oraz budowanie relacji,
- możliwość realizacji zadań na dużą skalę,
- większa możliwość wychwycenia błędów,
- podział odpowiedzialności,
- łagodzenie napięć emocjonalnych oraz stresu,
- bardziej wydajna i efektywna praca w przypadku prostych zadań.
Kluczowy czynnik, decydujący w dużej mierze o sukcesie zespołu to jego lider!
Jeśli dla Ciebie jako dla lidera ważne jest tylko to by zadanie było wykonane dobrze i na czas to jesteś kierownikiem skutecznym, ale nieefektywnym! Lider skuteczny to taki, który skoncentrowany jest tylko na dobrze wykonanej pracy i osiąganiu stricte określonych celów. Zrób krok w przód i bądź liderem efektywnym! Osiągniesz wtedy rezultaty tak, czy inaczej. Efektywność odnosi się do Twojej postawy, zaangażowania i empatii. Te czynniki, zwiększają motywację pracowników do efektywnej i lojalnej pracy. Kluczem do sukcesu Twojego zespołu jest efektywność, która pozwoli na jak najbardziej samodzielną pracę Twojego pracownika.
Pomyśl o znanym Ci skutecznym menagerze, ale nieefektywnym. Czy jego podwładni wykonują zadania tylko wtedy, kiedy on jest na miejsc? A później nie rozwijają się tak, jak powinni?
Na wysoką efektywność pracy zespołu mają wpływ trzy składowe – członkowie zespołu (ich poziom motywacji, wykształcenia i chęci do czerpania wszystkiego co najlepsze od innych osób z zespołu), dobrze zdefiniowane cele i role zespołowe (np. według dobrze znanej zasady SMART) oraz doświadczony i nastawiony na rozwój swoich pracowników lider.
„Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces.”
Ford