O ustalaniu celów bardzo dużo się mówi, jednakże nie często stosuje się je w praktyce, mimo tego, że w teorii wiemy o nich naprawdę wiele.
Z opisywanego już na tym blogu badania wynika, że w latach 80-tych tylko 3% osób zapisywało swoje cele na papierze. Jak się okazało po 10ciu latach, to 3% zarabiało dziesięć razy więcej od pozostałych 97% badanych. Można wnioskować, że dając więcej, zyskujesz więcej.
Choć takie wyniki mogą zaskakiwać, dla mnie wydają się zupełnie sensowne. No bo, jeśli nie wiesz dokąd iść, pozwalając na to, by kierunek Twej wędrówki obrał się sam, możesz dojść wszędzie, ale niekoniecznie tam, gdzie chcesz. Z kolei, jeśli masz określony cel podróży, a do tego zaplanujesz drogę, dojdziesz w konkretne miejsce.
Aby w to konkretne miejsce dojść, nie wystarczy wiedzieć, że warto określać cele. Do tego potrzeba jeszcze dwóch rzeczy: wiedzy dot. metod ustalania celów (czyli odpowiedzi na pytanie „jak”) oraz działania. O ile to ostatnie jest dość jasne – aby coś zaczęło działać trzeba to robić – o tyle punkt drugi wymaga rozwinięcia.
Jak już wspomniałam, aby dojść, trzeba wiedzieć, gdzie chcemy i jak chcemy to zrobić. Istnieje kilka zasad skutecznego wyznaczania celów – oto one:
- Koniecznie go zapisz – w środowiskach biznesowych dość popularne jest stwierdzenie: zapisane, w 50% zrealizowane. Jak opisać cel? W sposób pozytywny i twierdzący, unikając słowa „nie”. Nie pisz, że nie spóźniasz się na spotkania, a to, że jesteś punktualny.
- Określ, po czym rozpoznasz realizację celu – postaraj się zgromadzić jak najwięcej szczegółów.
- Czy cel jest spójny z Twoimi wartościami i przekonaniami? Warto uświadomić sobie, że sprzeczny cel będzie trudniejszy w realizacji, bo będziesz się zwyczajnie sabotował.
- Jakie masz zasoby? Zastanów się, co, z tego co posiadasz, zbliży Cię do osiągnięcia Twojego celu.
- Odpowiedz na pytanie „po co?” – jeśli Twoje „dlaczego?”, będzie wystarczająco duże, nie będziesz musiał motywować się do działania.
- Wypisz, co musisz zrobić, by ten cel zrealizować – krok po kroku, jakie działania musisz podjąć, by osiągnąć to, co chcesz.
- Twój cel powinien być konkretny, dokładnie opisany, oraz realny (warto wykorzystać technikę SMART)
Jeśli wiesz, dlaczego warto, wiesz również jak, pozostaje Ci wcielić w życie krok trzeci – działanie. Jedno jest pewne, bez ostatniego kroku, poprzednie nie mają znaczenia.