Jak czytamy w słowiku- „stereotyp to konstrukcja myślowa, zawierająca komponent poznawczy, emocjonalny i behawioralny, zawierająca uproszczone przeświadczenie dotyczące genezy różnych zjawisk, w tym dotyczących innych grup społecznych”. Stereotypy to inaczej uproszczenia, skróty myślowe. Najczęściej dotyczą krajów pochodzenia, koloru włosów, wieku czy płci. Stereotypy nie są ani dobre ani złe. Z jednej strony pomagają nam szybciej uporządkować informacje, które docierają do naszego mózgu, a z drugiej są krzywdzące dla innych i zaburzają prawdziwy obraz sytuacji oraz ocenę drugiego człowieka.
Stereotypy bardzo często pojawiają się w miejscach naszej pracy. Osoby w kraciastych koszulach to na pewno informatycy:) Stereotypowanie w pracy może potencjalnie prowadzić do toksycznego środowiska pracy. Pracownicy, którzy spotykają się z ciągłymi komentarzami, krytyką lub innymi negatywnymi konsekwencjami stereotypów, mogą stracić motywację i zainteresowanie wykonywaniem swojej pracy, a atmosfera w organizacji nie sprzyja efektywności. Stereotypy w miejscu pracy polegają na przyjmowaniu założeń dotyczących ludzi w oparciu najczęściej o wiek, płeć lub kulturę. I tak na przykład osoby po pięćdziesiątce w organizacjach, przez młodych ludzi uważani są za niechętnych do poznawania nowinek technologicznych, a także za przemądrzałych i zasiedziałych na stanowiskach. Za to młodzi przez o wiele bardziej doświadczonych kolegów spostrzegani są jako zadufani, siedzący w telefonach spryciarze. Zarządzanie zespołem w którym goszczą tego typu stereotypy jest wręcz niemożliwe i na pewno mija się z calami organizacji. Niestety liderzy często zapominają o tym, że istnieje coś takiego jak stereotyp, czyli przekonanie którego sami nie zweryfikowaliśmy lecz z góry uważamy za jedyną prawdę.
Jak zatem unikać stereotypów i zarządzać osobami o odmiennym wieku, kulturze czy też płci?
Równość płci znajduje się w centrum uwagi w branżach i społeczeństwach na całym świecie. Dlatego ważne jest, aby Twoje miejsce pracy nie pozostało w tyle. W świecie marszów kobiet i demokracji nic dziwnego, że ludzie rozmawiają i kwestionują nierówności, które od tak dawna nękają miejsca pracy. Funkcjonuje bowiem wiele stereotypów o tym, że pensje kobiet są niższe lub wykonują one mniej odpowiedzialne zadania. Osobiście znam rekruterkę jednej z dużych, międzynarodowych korporacji w której polityka organizacji kładzie duży nacisk, na to by połowę personelu stanowiły kobiety. Jak również pensje były przypisane do stanowiska, a nie do osoby, by nie były zależne od wieku czy płci. Jeśli w firmie przyjęte, jest iż na stanowiskach dyrektorskich mogą być tylko mężczyźni to niestety motywacja wielu kobiet może być słabsza, bo nie czują się traktowane równo. Stąd, pierwszą nadrzędną zasadą unikania stereotypów w miejscu pracy jest równe traktowanie, które dotyczy formy zatrudnienia, wynagradzania, ścieżek awansu. Niby w XXI wieku wydaje się być to oczywiste to często jak przyjrzymy się naszym miejscom pracy nie jest. Na wielu liniach produkcyjnych mężczyźni traktowani są lepiej, bo jest ich mniej w zakładach pracy, a są bardziej potrzebni ze względu na wytrzymałość fizyczną.
Jest jeszcze wiele do zrobienia, zanim będziemy mogli uznać społeczeństwo za całkowicie równe, ale wystarczy tylko niewielkie działania w zakresie równych praw i przywilejów, aby doprowadzić do zmiany kulturowej, która rzuca wyzwanie codziennym uprzedzeniom w miejscu pracy.